Als ik iedereen zo hoor praten over de Wii, doet dat me eraan denken dat het uitstippelen van onze visie het allerbelangrijkste was. Zelfs als dat een ongekende visie was.
Dat is zeker waar. Zonder een doel, gebaseerd op een concreet concept, denk ik niet dat de Wii zou zijn geworden wat het vandaag de dag is.
Zelfs vanuit het perspectief van de ontwerper van de structuur van het systeem, denk ik niet dat de Wii zo klein zou zijn zonder de vroege ontwerppresentatie op de E3 en het doel om hem zo dik te maken als twee of drie dvd-hoesjes.
Halverwege de besprekingen van onze ontwerpgroep kwam dhr. Takeda bijvoorbeeld binnen en deelde hij ons mede dat we het blauwe lampje moesten implementeren. (Lacht.)
Ik geloof echt dat we zo ver zijn gekomen vanwege onze visie. Als je simpelweg doorgaat met het proces van hardwarespecificaties verbeteren, eindig je enkel met hogere kosten en een groter systeem. Ik vind dat het een betere aanpak is om een duidelijke visie vast te stellen, te bepalen wat je wilt bereiken, en vanaf dat punt naar je doel te werken.
Dit doel konden we echt niet opgeven, zodra we hadden besloten om van de Wii een slapeloze machine te maken, die 24 uur per dag aan blijft staan. Als de ventilator diep in de nacht staat te loeien, kan ik me voorstellen dat moeders overal ter wereld de stekker uit het stopcontact trekken, omdat ze denken dat iemand 'dat ding' weer aan heeft laten staan. (Lacht.)
Ja, dat is zo. We moesten dus vertrouwen op de kennis van Nintendo's team voor draagbare spelapparaten, en op de medewerking van de chipfabrikant. We hebben ook geprobeerd stroombesparing in het hele systeem te verwerken, en niet alleen in de IC's. Dat voelde alsof we het onmogelijke probeerden te bereiken, maar gelukkig weet Nintendo om te gaan met onbekende situaties. Door de jaren heen hebben we allerlei technieken verzameld voor het snel aanwijzen en oplossen van problemen, wat volgens mij een belangrijke factor was in het bereiken van onze doelen.
Uiteraard. Maar de creatieve visie omvatte ook het idee dat de Wii niet te extravagant moest zijn. Het is een gespecialiseerd apparaat dat alleen zorgvuldig gekozen technologie bevat. Het was dus niet zó moeilijk. Toch is er geld uitgegeven aan bepaalde aspecten van de Wii, zoals de disksleuf en de systeemstandaard, waar Nintendo vroeger nooit in zou hebben geïnvesteerd. De reden hiervoor, zoals Ashida zei in de ontwerpdiscussie, is dat we willen dat de Wii toegankelijk is voor iedereen in het gezin. Het moet niet alleen kinderspeelgoed zijn. Vanuit dat perspectief moesten we er ook voor zorgen dat de Wii mooi en stijlvol werd, ondanks dat de financiële afdeling het daar misschien niet mee eens was. (Lacht.)