Nu wil ik graag een paar vragen stellen over de Wii-afstandbediening, misschien wel de meestbesproken eigenschap van de Wii. Allereerst richt ik me tot Takeda-san, de man die de leiding had over de Wii-ontwikkeling. Wat waren je uitgangspunten toen je de Controller maakte?
De Nintendo DS was hier een zeer invloedrijke factor. Het concept van de DS zweefde al rond toen we de Wii-afstandsbediening ontwikkelden, en werd zelfs al goed ontvangen toen het tijd werd om zijn specificaties vast te stellen. Gedurende de ontwikkeling vroegen we ons constant af hoe we dezelfde route zouden kunnen volgen als met de DS. Het ligt voor de hand dat we hebben overwogen om een aanraakpaneel in de afstandbediening te verwerken, zoals veel mensen hadden verwacht. We dachten ook aan een apparaat met een richtsysteem, als dat van een computermuis of een touchpad. Maar het unieke aan de Nintendo DS is dat het aanraken van het scherm zo'n gemakkelijk te begrijpen concept is. En inderdaad, het had een grote impact. Ik maakte me er echt zorgen over; met wat voor interface konden we na de DS nog komen.
Je hebt een speciaal, intern team samengesteld om de Wii-afstandsbediening te maken. Maar daarvoor was er ook al een klein interfaceteam, nietwaar? Vertel daar eens iets over.
Nou, als je een spelsysteem ontwikkelt, is de interface tussen mens en machine niet alleen een noodzaak, het is een wezenlijk onderdeel van het hele proces. Een aantal jaar geleden stelde ik daarom tussen de tien en twintig teams samen, die ieder uit zo'n drie man bestonden. Deze teams kregen alle vrijheid om een specifieke afstandbediening of speciaal accessoire te koppelen aan een GameCube-spel, om vervolgens te kijken of het eindresultaat op de markt gebracht kon worden. Dit project resulteerde niet alleen in de Donkey Konga Bongo's en de Dancing Stage Mario Mix Dansmat, maar ook in een aantal ideeën en ontwerpen die uiteindelijk in de Wii-afstandsbediening terecht zijn gekomen.
Ikeda-san, jij was direct verantwoordelijk voor de dansmat. En in het verleden heb je je ook al met allerlei accessoires bemoeid. Kun je ons daarover iets vertellen, en over je rol in het Wii-project?
Nou, vele jaren geleden heb ik ook een aantal spellen ontworpen, waaronder "Pocket Pikachu", een draagbaar spelletje dat gebruik maakt van een stappenteller, en "Kirby Tilt 'n' Tumble", een spel voor de Game Boy Color dat gebruik maakt van een tiltsensor. Daarna bleef ik betrokken bij enkele interfacegerelateerde projecten en was verantwoordelijk voor het ontwerp van de tiltsensorelektronica die gebruikt wordt in de Wii-afstandbediening.
Wat vind jij, met je ruime ervaring met gebruikersinterfaces (UI), van de UI van de Wii-afstandsbediening?
Als iemand een spel speelt, is de afstandbediening natuurlijk datgene dat het dichtst bij de speler zit. De afstandbediening moet daarom eerder worden gezien als een verlengstuk van de speler, dan als een onderdeel van het spelsysteem. Ik houd altijd in gedachten dat de speler veel meer in aanraking komt met de afstandbediening en de UI, dan met het systeem zelf.
Wat waren de belangrijkste concepten die je voor ogen had, toen je begon met de ontwikkeling van de Wii-afstandbediening?
Ik vond dat het zowel "simpel" als "comfortabel" moest zijn. Ik geloof dat dit het overkoepelende concept is achter Wii. Ik was me er altijd van bewust dat iedereen met de afstandbediening om moet kunnen gaan, en dat het niet zou moeten worden gezien als een vijand. Hij moet je verleiden om hem op te pakken.