Oorspronkelijk wilden we Twilight Princess uitbrengen aan het eind van 2005, maar toen we de laatste ontwikkelingsfase hadden bereikt, besloten we de release een jaar uit te stellen. Door deze beslissing leek het alsof de finishlijn vlak voor het einde van de race naar achteren werd verplaatst. Daarbij kwam de uitdaging om de Wii-versie te ontwikkelen, en volgens mij werden de dingen hiermee voor iedereen moeilijker. Graag hoor ik wat jullie vonden van het uitstel van de release en hoe de extra tijd het project heeft beïnvloed. Laten we beginnen met Oyama-san.
Toen het uitstel definitief was, haalde een deel van me opgelucht adem omdat we de extra tijd goed konden gebruiken om meer dingen aan het spel toe te voegen. Maar een ander deel van me realiseerde zich dat dit betekende dat er nog een jaar aan hetzelfde project gewerkt moest worden. Uiteindelijk was het opgewekte gevoel om meer dingen aan het spel te kunnen toevoegen toch veel groter. Dit kwam doordat ik me realiseerde hoe hoog de verwachtingen voor dit spel waren toen de eerste beelden werden onthuld tijdens de E3 in 2004.
De hele wereld verwacht de beste Zelda ooit, nietwaar? Ik denk dat je een enorme druk voelde om aan die verwachtingen te voldoen.
De schaal van ontwikkeling was nog groter dan bij Ocarina. In plaats van te haasten en alles te voltooien voor een bepaalde deadline, had ik liever de tijd om alles goed te doen.
Ik was blij met de extra tijd om het spel bij te schaven. Bij een Zelda-spel is er zoveel dat bijgeschaafd kan worden, dat je de ontwikkeling pas afrondt als de deadline nadert. Of anders gezegd, een Zelda-spel voltooi je niet ruim voor de deadline. Bij dit soort projecten kun je alle extra tijd goed gebruiken om de boel verder te verbeteren. Die extra tijd gebruik je niet voor kleine aanpassingen, je probeert zoveel mogelijke nieuwe elementen toe te voegen om het spel als geheel te verbeteren. Dus hoe meer tijd ik krijg, des te blijer ik ben. Op het moment dat werd besloten om de release uit te stellen, had ik echter geen duidelijk beeld van hoeveel tijd ik nodig had om mijn werk te voltooien.
Bij een project van deze omvang, is het moeilijk in te schatten in welk tempo je moet werken, hè? Natuurlijk wist je aan het begin nog niet hoeveel werk verricht moest worden. Hoe was dat voor jou, Kitagawa-san?
Eerlijk gezegd was ik een van de mensen die blij waren om van het uitstel te horen. Aan het begin van het project had regisseur (Eji) Aonuma-san me verteld hoeveel kerkers er gemaakt moesten worden en dat aantal hadden we onmogelijk op de originele deadline kunnen halen. Dankzij het uitstel konden we echter een haalbaar plan samenstellen om al die kerkers te maken. En dan heb ik het natuurlijk net zo goed over de kwaliteit als de kwantiteit. De kerkers maken in Zelda-spellen het grootste deel uit van de spelbeleving, dus het zou nergens op slaan als alleen de buitengebieden van het spel compleet zouden zijn. We kregen constant feedback van mensen die het spel testten, over hoe de speler bepaalde voorwerpen moest gebruiken of in welke hoek de camera geplaatst moest worden en deze feedback gebruikten we om constant aan verbeteringen te werken voor de kerkers. Ik geloof dat we, dankzij het extra jaar, de kerkers konden verbeteren tot een niveau waar ik persoonlijk erg tevreden over ben.
Als de tijd begint te dringen, steek je al je energie in het werk dat aan het eind van de dag gedaan moet zijn. Daarom kun je niet echt naar het grote geheel kijken om beslissingen te nemen die uiteindelijk het project ten goede komen.
Precies. Daarom dacht ik, als ik zo vrij mag zijn: "Als je het een jaar ging uitstellen, waarom had je dat dan niet meteen gezegd?” (Lacht.)
Pas nét voordat de beslissing was gemaakt om de release uit te stellen had ik me bij het team gevoegd, dus persoonlijk was ik niet zo door die beslissing geraakt. Ik dacht alleen maar zoiets als 'dat is vervelend'. Eigenlijk maakte ik me meer zorgen over het besluit om een Wii-versie te ontwikkelen en deze min of meer tegelijk wereldwijd te lanceren. Maar nu ik zelf heb ervaren hoe er binnen Nintendo wordt samengewerkt als er een erg strakke deadline nadert, is mijn respect en bewondering voor dit fantastische bedrijf zeker gestegen.