Om de serie interviews over Wii software te beginnen, zijn de ontwikkelaars van Wii Sports hier bijeen gekomen. Ik wil jullie vragen om je even voor te stellen, te beginnen met Eguchi-san. Vertel ook in het kort even waar jullie tot nu toe aan gewerkt hebben.
Mijn naam is Eguchi en ik werk bij EAD (Entertainment Analysis & Development Division). Ik was de regisseur van Wii Sports. Ik heb eerder onder andere gewerkt aan de levels in Super Mario World. Meer recent werkte ik als regisseur aan Animal Crossing: Wild World. Ik had ook de leiding bij Wii Play, deze titel werd tegelijk met Wii Sports ontwikkeld.
Mijn naam is Ota, ik werk ook bij EAD. Ik was de regisseur van Tennis, één van de vijf sporten in Wii Sports. Ik heb aan tal van projecten gewerkt, maar de presentatie van de '100 Marios'-demo op het podium tijdens de onthulling van de GameCube was toch wel één van de meest interessante!1 (Lacht.) 1'100 Marios' was een demo die werd getoond bij de onthulling van de GameCube tijdens SpaceWorld 2000 in Chiba, aan de rand van Tokio. De demo begon met een enkele Mario, maar al snel verschenen er meer en meer, totdat er een dikke honderd door het beeld bewogen.
Ik ben Yamashita, en ik werk bij EAD. Ik had de leiding over Baseball en Boxing voor Wii Sports. Recentelijk was ik betrokken bij Big Brain Academy. Daarvoor werkte ik aan Pikmin en Pikmin 2. In het verleden heb ik ook aan het project Mario Artist: Talent Studio gewerkt. Maar misschien ga ik daarmee te ver terug in de tijd?
Mijn naam is Shimamura, ik werk ook bij EAD. Ik was de regisseur van Golf en Bowling in Wii Sports. Drie jaar geleden ben ik bij EAD begonnen, en ik heb onder andere aan Nintendogs gewerkt.
Bedankt. Nou, laten we met jou beginnen, Eguchi-san. Kun jij voor ons beschrijven hoe je aan de ontwikkeling van Wii Sports begon?
Het project vond zijn oorsprong in de ontwikkeling van de Wii-afstandsbediening, één van de beste elementen van de Wii. Tijdens de ontwikkeling van de Wii-afstandsbediening hebben we een hele reeks testen gedaan om te zien wat er allemaal mogelijk mee was. Daarvoor gebruikten we prototypesoftware, zoals het honkbalspel van Yamasahita-san en een tennisspel waar Ota-san mee kwam. Wii Sports kwam voort uit onze gesprekken over hoe we deze testprogramma’s konden uitwerken tot volledige games.
Je begon dus niet met de bedoeling om Wii Sports te maken. In plaats daarvan probeerde je testsoftware te ontwikkelen om de mogelijkheden van de Wii-afstandsbediening te beproeven. Ota-san, kun jij ons vertellen over het proces dat leidde tot de ontwikkeling van het prototype van Tennis?
Ik was lid van een klein team programmeurs dat aan allerlei soorten prototypesoftware werkte, nog voordat werd besloten dat de Wii-afstandsbediening de controller voor Wii zou worden. We beschikten over een heleboel verschillende proefcontrollers, en voor elke maakten we specifieke prototypesoftware. Tennis was één van de games die hieruit voortkwam, we hadden dus niet de bedoeling om een specifiek product te ontwikkelen. Omdat de Wii-afstandsbediening eruit ziet als een stok, hoefden we niet lang na te denken om op het idee van een tennisspel te komen. Toen we de software hadden gemaakt, werd meteen duidelijk hoe goed het werkte. Zo is het werkelijk gegaan.
Ik denk dat het geheim achter de ontwikkeling van Nintendo’s controllers schuilt in het feit dat tegelijk met de prototypecontrollers wordt gewerkt aan prototypesoftware voor deze controllers. Ik bedoel, zodra de hardwareontwikkelaars met een idee komen voor een controller, komen de softwareontwikkelaars met programma’s om deze controller te testen. De hardwaregroep neemt de feedback die dit oplevert mee bij de verdere ontwikkeling van de controller. Voor Wii Sports hebben we dit proces keer op keer herhaald, toch?
Zeker. We hebben echt een enorme hoeveelheid testsoftware ontwikkeld. Een aantal van deze ideeën zijn in uitgewerkte vorm in Wii Play terecht gekomen.