Aanvankelijk werd Zelda: Twilight Princess alleen voor de GameCube ontwikkeld, maar vervolgens hebben jullie het spel aangepast voor de Wii. Jullie kwamen vast allerlei lastige problemen tegen, maar kun je vertellen hoe jullie deze problemen hebben opgelost?
Nou, ik was er zeker van dat het toepassen van de unieke Wii-besturing op Zelda de charme van het spel zou vergroten. De aanwijsfunctie zou het gebruiken van spelvoorwerpen vanuit het eerstepersoonsperspectief bijvoorbeeld makkelijker en intuïtiever kunnen maken. Ik zei tegen Aonuma-san dat we voor de Wii-versie alleen de besturing hoefden te veranderen, zonder de spelinhoud aan te passen. Dat riep de nodige vragen op.
In eerste instantie hadden het team en ik geen flauw benul van wat we moesten doen. Het nieuwe apparaat was ons gedemonstreerd, maar we wilden niet zeggen zeggen: "Daar hebben we geen tijd voor!" (Lacht.) Dus begonnen we verschillende ideeën te proberen. Een daarvan was om alleen de aanwijsfunctie van de Wii-afstandsbediening te gebruiken en niet de richtingsstick. Een beetje vergelijkbaar met de stylus van de Nintendo DS.
Bedoel je dat je Link wilde besturen door met de afstandsbediening op een bepaald punt te wijzen?
Inderdaad. Uiteindelijk werkte dit niet echt. Maar ondanks dat we het idee hadden dat dit waarschijnlijk niet goed voelde in een Zelda-spel, was het de moeite van het proberen waard. We speelden met allerlei ideeën voor de besturing en het camerawerk, waaronder een aantal ideeën waarvan we dachten dat ze misschien té revolutionair waren. Toen we het spel op de E3 van dit jaar lieten zien, hadden we een versie waarvan we dachten dat-ie bijna af was. Toch waren er nog dingen waarover ik niet helemaal tevreden was en maakte ik me zorgen over de reactie van het publiek. En zoals ik al vreesde was de feedback behoorlijk negatief.
Echt waar? Ik had juist de indruk dat de mensen die het probeerden tijdens de expositie niet zo kritisch waren.
Nou, de mensen die een tijdje speelden, leken zich ermee te vermaken, maar de fans die gewend waren aan de GameCube-besturing, en zij die de kans zagen om iets in Miyamoto-sans oor te fluisteren (lacht), waren niet bepaald onder de indruk.
Ik vertelde hem, met een toon die wellicht iets had van een dreigement, dat mensen er verre van complimentair over waren geweest! (Lacht.)
Het is wat mij betreft erg welkom om de reactie van mensen te kunnen peilen voordat software wordt uitgebracht. Maar wat mij persoonlijk het meest beïnvloedde, was te horen hoe soepel de besturing van Mario Galaxy was! (Lacht.)
Nou ja, ik zei destijds tegen mezelf dat Mario Galaxy helemaal voor de Wii was ontwikkeld, maar besefte dat consumenten geen begrip hebben voor zulke excuses. Hoe dan ook was het duidelijk dat ingrijpende veranderingen nodig waren. In de periode na de E3 bezorgde de besturing van de Wii-versie ons de meeste kopzorgen.
Ten eerste probeerden we die aspecten eruit te halen die op de E3 negatief waren ontvangen. Daarna gingen we terug naar de tekentafel, naar het oorspronkelijke idee: "Welke voordelen kan de Wii-afstandsbediening bieden in deze versie?" Op de E3 hoorden we veel dingen als: "We willen de controller als zwaard gebruiken." Natuurlijk hadden we al experimenten gedaan met het als een zwaard rondzwaaien van de afstandsbediening, waarbij Link de beweging nabootste op het scherm. Maar bij deze vroege experimenten viel het ons op dat spelers die dit een tijdje deden er moe van werden, wat ons ertoe bewoog de functie te schrappen. Vooral in het begin lieten we het spel reageren op de verschillende bewegingen van de Wii-afstandsbediening. Als je de afstandsbediening bijvoorbeeld verticaal bewoog, sloeg Link in een verticale beweging met zijn zwaard. Maar we merkten dat dit de speler beperkte en op den duur vermoeide.