Toen ik laatst met de jongere ontwikkelaars sprak, stelde ik hen een vraag die ik jullie ook wil stellen. Wat betekent Zelda voor jou? Laten we met jou beginnen, Kawagoe-san.
Omdat ik de leiding had over de filmpjes, kreeg ik tijdens de ontwikkeling maar weinig mee van de kerkers en andere delen van het spel waar ik niet bij betrokken was. Toen het project zijn afronding naderde, kon ik hierdoor het spel testen met hetzelfde gevoel van opwinding als iemand die het voor het eerst speelt! (Lacht.) Gisteren was ik nog in een kerker en wat ik ook probeerde, het lukte me maar niet om verder te komen. Ik zat te spelen met een heel serieus gezicht, maar op het moment dat ik doorhad wat ik moest doen, kon ik een trotse glimlach niet onderdrukken. Ik was eerlijk gezegd een beetje bang dat de mensen om me heen het zouden opmerken. Voor mij draait in Zelda alles om dat moment, dat er een glimlach van voldoening op je gezicht verschijnt.
Eigenlijk begin je met spelen omdat je zoekt naar dat soort gevoelens van voldoening.
Precies. Voor mijn gevoel is Zelda het spel waarin de meeste aandacht wordt besteed aan dat soort momenten.
Je moet een wereld bedenken met zoveel diepgang en diversiteit dat spelers van die momenten kunnen meemaken waarop ze denken: “Het is me gelukt!”
Waarin verschillen de filmpjes die je voor Zelda maakte van de filmscènes die je eerder voor andere spellen maakte?
In Zelda-spellen is het van groot belang om de tijd waarin de speler passief naar het scherm kijkt, zonder mogelijkheden om de actie te beïnvloeden, zo kort mogelijk te houden. Dat is iets waar we sinds Ocarina veel aandacht aan hebben besteed.
Dat is het ook niet! (Lacht.) Maar zelfs in de filmpjes met veel tekst om het verhaal verder te helpen, hebben we geprobeerd ervoor te zorgen dat de speler meer is dan zomaar een toeschouwer zonder mogelijkheid om invloed uit te oefenen. Op zijn minst hebben we ervoor gezorgd dat het filmpje niet verder zou gaan totdat de speler op de knop had gedrukt om de volgende tekst te laten verschijnen. Hiervoor kozen we om de speler zoveel mogelijk het gevoel te geven dat hij invloed uitoefent op het spel. Dit betekent dat we ook moesten verzinnen wat er in de filmscène zou gebeuren als de speler geen knoppen in zou drukken en dat was niet eenvoudig.
Het moet lastig zijn om manieren te verzinnen om de actie te vertragen zolang er geen nieuwe teksten verschijnen.
Zelfs dit ene aspect van de filmpjes, waar je bijzondere aandacht aan hebt geschonken, heeft voor mijn gevoel te maken met de essentie van Zelda. Asakawa-san, wat maakt volgens jou een Zelda-spel?