Laten we het over het Wii-prikbord hebben. Tamaki-san, jij hebt de meeste ervaring met de presentaties over dit onderwerp, dus zou jij kunnen uitleggen wat er met het Wii-prikbord mogelijk is?
Met het gevaar een te simplistische voorstelling van zaken te schetsen: het is een systeem dat het mogelijk maakt om boodschappen en memo’s aan een kalender toe te voegen. Hierdoor kan het ook zonder verbinding met het netwerk worden gebruikt. In zijn meest elementaire vorm is dit een plaats waar je memo’s kunt schrijven. Een moeder kan bijvoorbeeld simpelweg een boodschap als “Ik heb daar en daar wat lekkers voor je neergelegd!” op het Wii-prikbord plaatsen. Je kunt het vergelijken met het plakken van een memo op een koelkastdeur. Je kiest zelf aan welke dag van de kalender je de boodschappen toevoegt. Je kunt ook boodschappen uit het spel dat je speelt op het prikbord plaatsen. Als je bijvoorbeeld “Animal Crossing” speelt, zal een boodschap als “Aanstaande zaterdag concert in de stad” automatisch op het prikbord verschijnen. De gebruiker hoeft er niet eens het spel voor te spelen. Of neem een titel als “Brain Training”. Je zou je resultaten op het prikbord kunnen plaatsen: “Vandaag is je hersenleeftijd 50!” of zoiets. Ik stel me voor dat het prikbord alle gezinsleden helpt om met elkaar te communiceren. Omdat iedereen het tegenwoordig zo druk heeft, wordt het steeds moeilijker voor mensen om de tijd te nemen om rond de tafel te gaan zitten en te praten. Dan komt het Wii-prikbord goed van pas. Zelfs als gezinnen geen tijd samen kunnen doorbrengen omdat iedereen op verschillende tijden thuis is, laat een blik op het Wii-prikbord de gezinsleden even de aanwezigheid van de andere gezinsleden voelen, ook al is het maar een beetje. Weet je, de vader van het gezin is na het werk misschien uitgegaan, maar als hij thuiskomt kan hij zien dat zijn vrouw bezig is geweest met “Brain Training”. Ik hoop echt dat de Wii van pas zal komen bij dit soort communicatie tussen familieleden.
We wilden dat er herinneringen in verzameld werden, door op te slaan wat de gezinsleden in de loop van de tijd allemaal hebben gedaan.
Dat klopt. We wilden er een systeem van maken dat je persoonlijke herinneringen zou bewaren, iets waar mensen aan gehecht zouden raken. In het begin dachten we over het prikbord en de kalender als gescheiden functies, maar we realiseerden ons dat het eindresultaat ons originele idee dichter zou benaderen als de boodschappen op het prikbord worden opgeslagen. Zo kwamen we op het idee om memo’s en boodschappen op basis van hun datum op te slaan, en zo is het nu ook geworden. Omdat het ontwerp erg eenvoudig is, kun je het zelfs als een dagboek gebruiken door er de alledaagse gebeurtenissen in te noteren, waarbij je spelvorderingen ook automatisch worden toegevoegd. Het is een toepassing voor het bewaren van herinneringen en het met elkaar verbinden van gezinsleden op een onopvallende manier. Het is niet alleen maar eenrichtingsverkeer: het systeem is ook in staat tot interactie met de gebruiker. Dat is het idee dat we hadden bij het maken van het Wii-prikbord, maar we hebben het tot nu toe alleen nog maar over de offline-functionaliteit gehad, wanneer de Wii niet is verbonden met het netwerk. Als het systeem online is, kan het ook worden gebruikt om allerlei informatie met vrienden te delen. Dat wil echter niet zeggen dat al je informatie ook beschikbaar is voor andere mensen. Ik wil graag duidelijk stellen, om misverstanden te voorkomen, dat de netwerkfunctionaliteit in de kern hetzelfde werkt als bij Animal Crossing voor de DS. Dit houdt in dat er geen verbinding mogelijk is, tenzij beide gebruikers elkaar hebben geregistreerd. Dit betekent dat er geen ongewenste communicatie met onbekenden mogelijk is, en er ook geen zaken als verdachte spam verstuurd en ontvangen kunnen worden.
Het kan leuk zijn om verbonden te zijn met het netwerk, maar het kan ook vervelend of verontrustend zijn als je communiceert met mensen die je niet kent.
Bovendien kunnen gebruikers via het Wii-prikbord ook spelgegevens of screenshots uitwisselen. Het wordt mogelijk om e-mailberichten uit te wisselen tussen mobiele telefoons en Wii. Sorry dat ik steeds gezinsleden gebruik voor alle voorbeelden...! (Lacht.) Maar stel je voor dat de vader op kantoor moet overwerken. Zijn familie kan hem via de Wii boodschappen sturen vanuit de woonkamer. Hij kan reageren door een foto terug te sturen. We denken graag over de Wii als systeem dat mensen het gevoel geeft verbonden te zijn met vrienden en familie, op een losse, ontspannen manier.
Met het Wii-prikbord kunnen mensen zien dat er ook andere mensen bereikbaar zijn. Vrienden die zich ver bij elkaar vandaan bevinden kunnen hierdoor op de hoogte blijven van wat de ander bezig houdt.
Dat is het. Zo’n soort niet dwingende, ontspannen verbinding leek ons ideaal. Omdat het Wii-prikbord gebruik maakt van WiiConnect24, kan die losse verbinding vierentwintig uur per dag blijven bestaan. Ik zou het fantastisch vinden als gebruikers hun Wii zouden aanzetten op dezelfde manier als ze hun tv aanzetten, met de gedachte “Misschien is er nog iets op…”.
Op een bepaalde manier heb ik het gevoel dat het Wii-prikbord het meest complexe aspect is van het systeem, met de meeste onverkende mogelijkheden. Ik heb het gevoel dat er een heleboel toepassingen zijn waar we gewoon nog niet aan hebben gedacht.