Hoewel we met de Wii-afstandsbediening een aantal problemen hadden opgelost en sceptici hadden overtuigd, werden we geconfronteerd met een nieuw probleem. Om daadwerkelijk met de Wii-afstandsbediening te spelen, moesten we een sensor aan de tv bevestigen. Het valt niet te ontkennen dat dit veel mensen tot het laatst zorgen baarde. Ik wil daarom van iedereen horen waarover ze twijfelden en wat hun verwachtingen waren aangaande de sensorbalk. Ikeda-san?
Omdat ik eerder met versnellingssensors heb gewerkt, wist ik al wat over de specificaties en de beperkingen die ik van deze technologie kon verwachten. Ik wist dus ook dat we een referentiepunt dicht bij de televisie nodig hadden om de betrouwbaarheid van de besturing te verbeteren. Als de straal tussen de controller en de tv niet goed wordt geregistreerd, en er geen absolute richtings-as wordt vastgesteld, kun je door de foutmarge waarmee je te maken hebt niet weten waarop de aanwijzer is gericht. Dit moet worden gecorrigeerd, zodat acties van de gebruiker goed worden geïnterpreteerd. Met andere woorden verbeter je de haalbaarheid van de controller enorm als je assen hebt waarmee zowel de versnelling als de richting worden gemeten. Dit maakte de sensorbalk onmisbaar.
Ik kan me voorstellen dat er bij het ontwerpen van de sensorbalk heel andere problemen om de hoek kwamen kijken dan bij de controller.
Dat klopt. Zoals ik eerder al zei, moest het Wii-systeem extreem klein en simpel zijn, zodat hij zonder op te vallen tussen de AV-apparatuur rond een televisie paste. Maar nu moest er een sensorbalk aan de tv worden bevestigd. Het ontwerp bleek veel problematischer dan ik verwachtte. We konden het probleem niet negeren door simpelweg te zeggen dat de balk bovenop de televisie geplaatst moest worden. Flatscreen-tv's beginnen de norm te worden, en aangezien die zijn ontworpen om aan te sluiten bij de stijl van een woonkamer, moesten we ons afvragen hoe de sensorbalk hierop aangepast kon worden. Moest hij bijvoorbeeld boven of onder het televisiescherm komen? Hoe konden we hem zo maken dat hij bij verschillende televisies paste? Welke kleur moest hij krijgen? Ik herinner me dat ik talloze prototypes aan Miyamoto-san heb laten zien, die allemaal werden afgekeurd. Hoe vaak heb je onze ontwerpen wel niet geweigerd?
Ik heb er inderdaad een heleboel afgekeurd. Ik was behoorlijk geobsedeerd door het uiterlijk van de sensorbalk. (Lacht.) Ik bedoel, we werken hard om onze klanten te overtuigen van het plezier dat je kunt beleven aan de Wii. Maar als ze het product dan gaan kopen, is het net alsof we op het laatste moment zeggen: "O ja, dit heb je er ook nog voor nodig." Als het mogelijk was geweest om het zonder de sensorbalk te doen, hadden we hem liever niet gemaakt. Daar was iedereen het over eens. Maar omdat we de betrouwbaarheid moesten verbeteren, aangezien de betrouwbaarheid ontzettend belangrijk was, hadden we hem echt nodig. In eerste instantie bespraken we de mogelijkheid om hem op batterijen te laten werken en dicht bij de televisie te plaatsen, maar daardoor zou de gebruiker zich zorgen maken over lege batterijen. Hoe dan ook zou een snoer het Wii-systeem verbinden met de tv, dus kon hij niet verder dan een snoerlengte van de televisie staan. Daarom besloten we dat het systeem de sensorbalk van stroom zou voorzien, met de intentie om in de toekomst misschien met een betere oplossing te komen, zodat de klant hem op elke gewenste manier zou kunnen plaatsen. Neem de oorspronkelijke Famicom; toen we die uitbrachten, vroegen we gebruikers de antenne uit de televisie te halen om te kunnen spelen. (Lacht.)
Absoluut. Je kunt zeggen dat de hindernis die we dit keer moesten overwinnen in vergelijking veel kleiner was. (Lacht.) Als deze technologie ooit wordt ingebouwd in televisies, is de sensorbalk wellicht niet meer nodig. Maar we bevinden ons momenteel in een overgangsperiode en hebben voor de klant geen andere keuze dan dit apparaat aan te sluiten. Daarom hebben we hem redelijk klein gehouden, in een poging hem zo onopvallend mogelijk te maken.
Alleen al over het snoer was er een hoop discussie. Moest hij nou zwart of grijs worden? We zorgden ook dat het snoer aan beide kanten van de sensorbalk aan te sluiten is, zodat de balk perfect op de tv aansluit.
Er zijn natuurlijk twee soorten mensen; zij die bereid zijn de sensorbalk op welke manier dan ook aan te sluiten, en zij die hun best doen hem te verbergen. We probeerden tegemoet te komen aan de wensen van die laatste groep. We hebben gedacht aan alle mogelijke vormen die een tv kan hebben, en deden ons best om hem perfect te laten passen.
Dit was een kwestie die er voor Miyamoto-san aanleiding toe gaf om een boel ontwerpen af te keuren. Bij onze eerdere ontwerpen kwam het snoer achter uit de sensor, waardoor hij niet goed op de televisie aansloot.