Ja, dat klopt.
Miyamoto-san, als ik terugkijk op de geschiedenis van de Mario-serie tot nu toe, hebben we op elk spelplatform maar één 3D-Mario uitgebracht.
Maar Super Mario Galaxy 2 wordt alweer de tweede voor het Wii-systeem1. Was de ontwikkeling ervan niet vergelijkbaar met de ontwikkeling van Majora’s Mask 2, die volgde op Ocarina of Time 3? 1De eerste was Super Mario Galaxy , een actiespel dat in november 2007 wereldwijd werd uitgebracht voor de Wii. 2The Legend of Zelda: Majora’s Mask verscheen in Europa in november 2000 voor de Nintendo 64, een jaar en elf maanden na Ocarina of Time. 3The Legend of Zelda: Ocarina of Time was de eerste Zelda-titel die in 3D werd vormgegeven. De titel werd in Europa in december 1998 uitgebracht voor de Nintendo 64.
Als je het globaal bekijkt wel ja. Voor Majora’s Mask gebruikten we simpelweg de 3D-engine van Ocarina of Time. Want als je een nieuw spel maakt, duurt het een heel jaar om alleen al de besturing van het personage te programmeren.
We hebben veel moeite en tijd gestoken in het maken van een engine, waarmee spelers hun personage op een comfortabele manier konden besturen. Het leek ons daarom zonde om alleen maar de gebieden te bouwen en er dan een punt achter te zetten. Dus bij Majora’s Mask probeerden we een hoge concentratie aan elementen in een zeer compacte wereld te stoppen.
Precies. Ik wilde dat het spel in één jaar af zou zijn. Het leek me dat we niet op hol zouden slaan en allerlei onnodige nieuwe omgevingen zouden maken, als ik een deadline instelde (lacht). En dat leidde tot het drie-dagensysteem4. 4In het spel komt de wereld na een bepaalde periode van drie dagen tot een einde. Dus om te blijven spelen, moet de speler terugkeren naar het spel, voordat de eerste dag begint.
Dus zoals Majora’s Mask voortborduurde op de fundamenten van Ocarina of Time, hebben we bij de ontwikkeling van Super Mario Galaxy 2 de ronde vormen in de omgevingen van de eerste Mario Galaxy opnieuw geëvalueerd. Daarbij viel ons een aantal dingen op.
Bedoel je dat je niet volledig hebt geprofiteerd van de voordelen van bolvormige omgevingen?
Precies. 3D-Mario-spellen, die begonnen met Super Mario 64 5, hadden altijd een miniatuurwereld, waarin de speler vrij kon bewegen. Ze waren zo opgebouwd dat je het landschap beetje bij beetje begon te begrijpen. Sterren werd hier en daar een plek gegeven en door er alleen maar naar te kijken, konden spelers zien of het simpel of lastig zou worden om ze te bemachtigen. 5Super Mario 64 is het eerste 3D-platformspel uit de Mario-serie. De titel werd in Europa in maart 1997 gelanceerd, op hetzelfde moment als de Nintendo 64.
Precies. Je ging heen en weer over hetzelfde parkoers en leerde het landschap uit je hoofd. Super Mario Galaxy hebben we globaal gezien ook zo gemaakt, maar toen we erop terugkeken, waren er veel plaatsen waar we nieuwe elementen aan toe hadden kunnen voegen om het leuker te maken.
Dus bij de ontwikkeling van Super Mario Galaxy 2 gebruikten jullie eerst precies dezelfde omgevingen die ook in het eerste spel zaten.
Juist. Ik wilde dat het spel in één jaar af zou komen, en begon de ontwikkeling onder de tijdelijke naam Mario Galaxy 1,5.