En zo waren jullie er dus in geslaagd de Goomba een plekje in het spel te geven. (lacht) En daarmee was de eerste Super Mario Bros. voltooid. Hoe verwachte je dat het spel destijds ontvangen zou worden?
Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat zoveel mensen over de hele wereld dat spel uiteindelijk zouden gaan spelen. Maar vlak voordat we het spel uitbrachten lieten we het door vele mensen testen. En toen Miyamoto zag hoe de mensen erop reageerden, zei hij: “Het is net als bij Donkey Kong”.
Precies. Ik weet nog goed hoe Miyamoto, die dit al eens had meegemaakt met Donkey Kong, zei: “Dit zou wel eens gigantisch kunnen worden”.
Toen jullie het werk aan Super Mario Bros. voltooiden, kwam ik naar Nintendo om te helpen bij het afronden van F1 Race21. In die tijd kreeg ik een pre-release ROM van Super Mario Bros. en werd mij gevraagd wat ik van het spel vond. Ik nam die ROM mee terug naar HAL Laboratory, en gedurende de twee weken die volgden werd daar niet meer gewerkt. Alle medewerkers deden niets anders dan constant Super Mario Bros. spelen. 21 F1 Race was een Formule 1 racespel dat in november 1984 werd uitgebracht voor de Famicom.
Daarom had ik voorafgaand aan de release al het gevoel dat jullie echt iets buitengewoons hadden gemaakt. Op dat moment kon ik nog niet vermoeden dat het uiteindelijk zo'n fenomeen zou worden, maar ik wist wel dat dit echt een zeer bijzonder spel was, iets wat ik nog nooit eerder had ervaren.
Omdat we tegelijk met Mario en Zelda waren begonnen, spraken we de dag nadat we het werk aan Super Mario hadden afgerond alweer over Zelda.
Dus zodra Super Mario op de ROM stond, verdwenen alle gedachten aan Mario uit je hoofd en richtte je alle aandacht op Zelda.
Toen we het werk aan Super Mario hadden voltooid, wilde Miyamoto dat we met beide benen op de grond zouden blijven staan. Hij zei: “Vier gerust een feestje, maar niet langer dan drie uur na het voltooien van het spel.”
Dus je had maar drie uur de tijd om te genieten van het gevoel dat het spel was voltooid?” (lacht)
Miyamoto zei: “Laten we alles op alles zetten om ons volgende project te laten slagen!” En we reageerden allemaal met: “Oké dan, we gaan ervoor!” Zo ging het destijds.