Kondo, wat probeerde je te doen, toen je begon aan de muziek voor Super Mario Bros.? Als mensen het over Super Mario Bros. hebben, denken de meesten aan het basisthema . Hoe is dat nummer ontstaan?
Ik speelde al met het spel sinds de experimentele versie. Ik weet nog dat ik diep onder de indruk was toen ik het prototype van Super Mario Bos. zag, met een spelfiguur die groter was dan ik ooit had gezien.
In de begindagen van de Famicom werd ons vaak pas een maand voor de voltooiing gevraagd om het geluid toe te voegen.
Als we het geluid op een later moment toevoegden, zou de CPU de gegevens niet goed kunnen verwerken en dat kon voor grote problemen zorgen. We besloten dus om het prototype al van geluid te voorzien, ook al was het maar tijdelijk.
O, dat klopt. Je gebruikt de CPU om het geluid te verwerken. Als we een spel in die tijd van geluid voorzagen, had de CPU daar soms grote moeite mee. Super Mario Bros. bevatte het beste uit eerdere spellen, dus ook met het geluid moest je voorzichtig te werk gaan.
(Leest de specificaties.) Bij de opmerkingen voor het basisthema staat, 'Bovengronds, westers klinkend, percussie en het geluid van een zweep.' Dat lijkt van geen kant op het uiteindelijke nummer (lacht)! (Iedereen lacht.)
Maar er staat ook dat het geluid boven de grond leuk moet klinken, wat klopt. En er wordt gezegd dat de ondergrondse muziek een beetje duister mag klinken, en dat de muziek onder water bubbelgeluiden moet hebben.
Het was niet moeilijk om te bedenken hoe het onderwaterthema moest klinken. Dat was makkelijk, dus dat was ook het eerste nummer dat ik af had. Daarna schreef ik het basisthema, en zoals ik al vertelde in het Iwata vraagt - Super Mario All-Stars, werd de eerste versie die ik maakte niet goed ontvangen.
Ja. Ik probeerde de muziek te laten aansluiten op de blauwe lucht en het groen in de achtergrond, maar het sloot niet aan op het ritme waarmee Mario rende en sprong. Mensen vonden het niet passen.
Dat klopt. Pas toen ik het prototype speelde, schreef ik de uiteindelijke muziek.