Xevious was een hit in de speelhallen, en het spel trok veel aandacht toen het uitkwam voor de Famicom. Maar in die tijd fabriceerden en leverden softwarebedrijven hun eigen spelcassettes, toch?
Klopt. Het licentiemodel bestond nog niet. Toen de Famicom goed werd ontvangen en we er steeds meer verkochten, kregen we natuurlijk talloze verzoeken van bedrijven die er spellen voor wilden maken. Maar we hadden geen patent op de Famicom-software, dus we konden ons alleen beroepen op het handelsmerkrecht en antwoorden met, 'Het Family Computer-systeem is een handelsmerk van Nintendo.' Als allerlei bedrijven hun eigen cassettes maken, veroorzaakt dat problemen. Toen Atari Inc. zijn hardware in de VS begon te verkopen, leidde dat tot het Atari-debacle11, en stortte de videogamemarkt in. 11 Atari-debacle: in 1977 bracht het Amerikaanse bedrijf Atari Inc. het immens populaire Atari VCS-systeem uit, maar er wordt gezegd dat overproductie van slechte software ervoor zorgden dat de markt tijdens het verkoopseizoen van 1982 razendsnel kromp, en leidde tot de ondergang van videogames.
Er bestaan verschillende theorieën over het Atari-debacle, maar het staat vast dat overproductie van inferieure software ervoor zorgde dat consumenten hun vertrouwen in de industrie verloren. Je wilde hoe dan ook voorkomen dat die nachtmerrie zich zou herhalen.
Verschillende bedrijven maakten onafhankelijk hun eigen cassettes, en omdat Nintendo de kwaliteit niet kon garanderen, zorgde dit voor problemen.
Juist. Nintendo kreeg allerlei klachten. We zagen dat dit een groot probleem was waar we wat aan moesten doen. Nintendo besloot een licentiesysteem voor de Famicom in het leven te roepen, waarbij Nintendo de cassettes zou fabriceren en de kwaliteit kon garanderen.
Uiteindelijk werden er van de Famicom wereldwijd meer dan zestig miljoen exemplaren verkocht, maar dat betekent niet dat alles vanaf het begin op rolletjes liep.
We hadden keihard gewerkt om hem te ontwikkelen, dus als je het vergeleek met Game & Watch, was dat een extreem lage opbrengst.
De winst werd niet hoger maar we hadden een serieus tekort aan voorraad, misschien omdat ze zo goed verkochten.
Die bug zorgde ervoor dat de bal of witte lijnen in Baseball 12 onder bepaalde omstandigheden verdwenen. 12 Baseball: een sportspel dat in december 1983 werd uitgebracht voor het Famicom-systeem. Het spel werd in 1991 uitgebracht voor de Europese NES.