Het is ons een genoegen.
In het laatste interview over het vijfentwintigjarig jubileum van Super Mario Bros.1 spreek ik met de oorspronkelijke ontwikkelaars – vier mannen die nog steeds betrokken zijn bij de ontwikkeling van de Super Mario Bros.-serie. Ik wil beginnen met de vraag hoe Super Mario Bros. ontstond, en hoe het komt dat zo veel mensen na 25 jaar nog steeds van de serie houden. Dank voor jullie komst. 1 Super Mario Bros.: een actiespel dat in Japan in september 1985 voor de Family Computer System (Famicom) werd uitgebracht.
Nakago, je hebt weer wat waardevolle documenten opgeduikeld, net als de vorige keer dat we elkaar spraken (lacht)!
Ja. We schreven ze in die tijd nog met de hand, en het stempel is van de Creative-afdeling.
Zo heette de afdeling voor analyse en ontwikkeling van entertainment in die tijd nog. En de datum is… 20 februari 1985. Dat betekent dat het is geschreven in het jaar dat het oorspronkelijke Super Mario Bros. uitkwam.
(Lacht.) In werkelijkheid had ik in december 1984 al wat tijdelijke specificaties geschreven.
Als ik het me goed herinner, vroeg ik Nakago om een grote spelfiguur te maken die in het rond sprong.
Rond december 1984 wilde ik een Mario proberen die ongeveer twee keer zo groot was als het personage in Mario Bros3. Ik vroeg de programmeurs van Nakago's bedrijf, SRD4, om een testversie te maken waarin Mario sprong als je op een knop drukte. En als je herhaaldelijk op de knop drukte, sprong hij ook in de lucht. Het resultaat was heel aardig. 3 Mario Bros.: een actiespel dat vanaf 1983 in de speelhallen kon worden gespeeld. In september van datzelfde jaar werd het spel in Japan uitgebracht voor het Family Computer-systeem (Famicom). 4 SRD Co., Ltd.: een in 1979 opgericht bedrijf dat in opdracht softwareprogramma's voor videogames ontwikkelt, en CAD-pakketten ontwerpt en verkoopt. Het hoofdkantoor is gevestigd in Osaka, maar het kantoor in Kyoto bevindt zich op het hoofdkantoor van Nintendo. Toshihiko Nakago is de president-directeur van het bedrijf.
In de 'Iwata vraagt'-discussie over New Super Mario Bros. Wii vertelde je dat je verrast was door de heldere, frisse beelden van de Famicom, toen je de blauwe lucht op het scherm zag.
Volgens mij ontwierpen we het concept voor The Legend of Zelda 5. 5 The Legend of Zelda: een actie-avonturenspel dat in Japan gelijktijdig met het Family Computer Disk System werd uitgebracht, in februari 1986.
Ja, ja, nu weet ik het weer. Na het experiment met het vierkant voor Super Mario Bros., begonnen we te experimenteren met wat later de basis werd voor The Legend of Zelda. En ik schreef deze specificaties in februari van het volgende jaar?