Wat vond je van Super Mario Bros., toen het werd uitgebracht?
Eerlijk gezegd wist ik niet dat Super Mario Bros. werd ontwikkeld. Ik was bezig met talloze andere dingen. (lacht)
Zo ziet mijn werk er altijd uit. Ik moet steeds weer bedenken wat de volgende stap wordt. Wat zouden we bijvoorbeeld moeten doen als de Famicom mislukte.
Videospelwinkels begonnen in die tijd net de kop op te steken, maar ik geloof niet dat er van tevoren veel over Super Mario Bros. werd gesproken. De mensen die het speelden waren echter zonder uitzondering verkocht.
De exacte datum weet ik niet meer, maar enige tijd nadat Super Mario Bros. werd uitgebracht, was ik op zakenreis in Tokio. Het toeval wilde dat ik in hetzelfde hotel verbleef als Yamauchi. Nadat ik klaar was met mijn werk en terugkwam op mijn hotelkamer, belde Yamauchi me op en zei dat hij me wilde spreken. Ik dacht dat er iets aan de hand was, dus ik liep naar zijn kamer. Hij zei dat het erop leek dat Mario een grote hit werd.
Dat was nog voordat het Disk System werd uitgebracht, maar Nintendo was er al mee bezig. Ik geloof niet dat er ook maar iemand bij Nintendo was die had gedacht dat we zo veel materiaal op een cassette konden plaatsen, met een ROM van dat formaat. Of dat we er wereldwijd zo veel zouden verkopen. Maar zoals je net al zei, Iwata, iedereen die Super Mario speelde was verkocht.
In die tijd was het een echt sociaal fenomeen. Iedereen, van kinderen tot volwassenen, had het over speciale technieken om Super Mario te spelen.
'Super Mario Bros. en Portopia Renzoku Satsujin Jiken14 zijn uitverkocht. Nieuwe levering niet verwacht. Onze verontschuldigingen.' (lacht) 14 Portopia Renzoku Satsujin Jiken: een avonturenspel dat in Japan door Enix werd uitgebracht (het tegenwoordige Square Enix). Het spel werd in 1983 uitgebracht voor pc, en in november 1985 voor het Famicom-systeem.
'Neem een hap uit Super Mario Bros.' Het artikel werd in januari 1986 gepubliceerd, vier maanden nadat Super Mario Bros. werd uitgebracht.
Voordat Super Mario Bros. werd uitgebracht, werd er in het parlement al gesproken over de invloed van videogames op kinderen. De berichten in de kranten waren voornamelijk negatief. Maar de vrolijke sfeer van Mario maakte al snel een eind aan de vooroordelen over de Famicom.