Hallo allemaal, ik ben Satoru Iwata van Nintendo.Vandaag vieren we de 25e verjaardag van het eerste Super Mario Bros.-spel, dat oorspronkelijk werd uitgebracht op 13 september 1985 voor het Family Computer System (Japanse versie van het Nintendo Entertainment System). Dankzij onze klanten overal ter wereld, blijft Mario tot op de dag van vandaag vol overgave zijn sprongen maken op talloze tv-schermen. Ik wil al onze klanten, waar ook ter wereld, hartelijk bedanken voor hun toewijding tijdens deze kwart eeuw. Nintendo lanceert een campagne om de 25e verjaardag van Super Mario Bros. te vieren, en we zullen diverse Iwata vraagt-interviews publiceren om de geschiedenis van Mario nader te beschouwen. Natuurlijk heb ik overwogen om Miyamoto zelf te interviewen, die algemeen bekend staat als Mario’s geestelijk vader. Maar omdat Miyamoto al zo vaak te gast is geweest bij de Iwata vraagt-interviews, heb ik al heel vaak de kans gehad hem vragen te stellen. Hoe meer ik hier over nadacht, hoe beter het me leek om iemand anders de vragen in mijn plaats te laten stellen, voor een nieuw perspectief. De reden dat ik ooit aan deze serie Iwata vraagt-interviews ben begonnen, is terug te voeren op wat er gebeurde toen Shigesato Itoi* me interviewde voor zijn website “Hobo Nikkan Itoi Shinbun”. Terwijl ik met hem praatte, was ik verrast toen ik ontdekte hoeveel dieper een gesprek kon gaan als de juiste vragen op de juiste manier werden gesteld. Aangezien Itoi en Miyamoto elkaar al lange tijd kennen, leek Shigesato Itoi me de perfecte kandidaat om - vanuit een ander perspectief dan het mijne - Miyamoto te vragen over de gedachten achter zijn werk, ter ere van dit 25-jarig jubileum. Als speerpunt van de campagne voor het 25-jarig jubileum presenteer ik “Shigesato Itoi vraagt in plaats van Iwata: De 25e verjaardag van Super Mario Bros.” Het is echt een lang en diepgaand interview geworden. Veel leesplezier. *Shigesato Itoi is een Japanse copywriter, schrijver en spelontwikkelaar. Hij werd vooral beroemd door zijn eenvoudige maar doeltreffende copywritingwerk. Zijn werk is sterk beïnvloed door de hedendaagse, moderne Japanse cultuur. Zijn website "Hobo Nikkan Itoi Shinbun" (Bijna Dagelijks Itoi Nieuws) wordt per dag meer dan 1,5 miljoen keer bekeken. Op de site staan interviews met vele cultuuriconen, inclusief Satoru Iwata en Shigeru Miyamoto van Nintendo. Onder Westerse gamers is hij vooral bekend als ontwikkelaar van Nintendo’s Mother-serie (in de Verenigde Staten bekend als EarthBound).
(kijkt op een groot tv-scherm naar beelden van Super Mario Bros.1) Nu ik dit zo goed kan zien, is het een beetje gênant. 1Super Mario Bros.: Het eerste actiespel van Super Mario, wat op 13 september 1985 verscheen voor het Family Computer (Famicom)-systeem. 13 september 2010 wordt de 25e verjaardag van Super Mario gevierd.
Nee, die lijnen waren het beste wat we met de technologie van die tijd konden maken, dus daar schaam ik me niet voor.
Ik herken dat wel. Maar het is moeilijk om zoiets op te lossen. Als ik boeken lees die ik lang geleden schreef, schaam ik me ook altijd.
Als ik dat spel vandaag gemaakt zou maken, zou ik die dingen anders opgelost hebben. Maar op een bepaalde manier horen die onvolkomenheden bij het spel, en worden ze in die zin zelfs gewaardeerd.
Als de regisseur van een beroemde film bijvoorbeeld een ‘director’s cut’ uitbrengt waarin hij allerlei details heeft aangepast, is het resultaat niet altijd beter dan het origineel.