Waar belde Ricoh over?
Minder dan twee maanden. Ik wilde alle mogelijkheden bekijken, dus ik bezocht de fabriek. Het toeval wilde dat de persoon aanwezig was die Nintendo eerder had laten zien hoe het elektrische circuit voor TV Game 6 en TV Game 15 moest worden ontwikkeld. Hij zei, 'We doen het!' Zonder dat we precies wisten wat voor systeem we wilden maken en zonder vastomlijnd doel, konden we echter niet verder. Ik vroeg hem dus, denkend dat hij nee zou zeggen, of we iets konden maken waarop Donkey Kong 5 zou draaien. 5 Donkey Kong: een speelhalspel uit 1981. De Famicom-versie werd in Japan tegelijk met het systeem op de markt gebracht, in juli 1983. De Europese versie van het spel werd in oktober 1986 voor de NES uitgebracht.
Met andere woorden, je vroeg hem om de speelhalversie van Donkey Kong, die gebruikmaakte van grote printplaten met talloze geïntegreerde schakelingen, te maken voor een klein apparaat met één chip.
Ja. Als ik er nu over nadenk, sloeg mijn vraag, 'Kunnen we Donkey Kong maken?' in plaats van, 'Kunnen we zo'n chip maken?' de spijker op zijn kop. De technici van Ricoh stonden te springen voor een uitdaging waarbij ze aan nieuwe technologie konden werken. Maar wat ze volgens mij nog belangrijker vonden, was het idee dat ze Donkey Kong mee naar huis konden nemen! (lacht)
Om eerlijk te zijn, we hadden in die tijd nog geen specificaties. We besloten dus om iets in elkaar te sleutelen, en te zien hoe goed we Donkey Kong konden namaken.
Dat klopt. Tegelijkertijd hadden we softwareontwikkelaars als Miyamoto, dus we konden suggesties doen en dingen zeggen als, 'We willen minimaal dit kunnen doen.' We wisten de essentie van het oorspronkelijke spel te behouden en maakten gebruik van alle talent door samen te bespreken hoe we het spel konden vereenvoudigen.
Nintendo had in die tijd drie sterke kanten: het product Donkey Kong, de ontwikkelaars van het spel en de hardwaretechnici die de printplaat voor de speelhalversie hadden gemaakt.
Waren we nergens gekomen. Yamauchi zou gefrustreerd hebben opgegeven of we zouden ergens anders een IC-chip (integrated circuit-chip) hebben gekocht.
Ja. We zouden misschien een normaal product hebben gemaakt, dat al snel weer van de markt zou zijn verdwenen. Maar ik denk niet dat we daar genoegen mee hadden genomen. Ons favoriete spel in die tijd was Donkey Kong, dus we wilden dat hoe dan ook gebruiken.
Yamauchi had je tenslotte gevraagd een systeem te maken dat gedurende drie jaar kon concurreren.
Imanishi, mijn volgende vraag is voor jou. Toen Nintendo bezig was met de ontwikkeling van de Famicom, was jij daar niet direct bij betrokken. Toch hielp je op verschillende manieren vanaf de zijlijn, om ervoor te zorgen dat de ontwikkeling goed verliep. Wat vond je van de uitdaging waar zij voor stonden?
Toen het werk aan de Famicom begon, hield ik me er nauwelijks mee bezig. We hadden namelijk wat problemen met Game & Watch.