Iets anders wat bij Super Mario Bros. altijd gelijk is gebleven, is het grote aantal ideeën waar de verschillende ontwikkelaars van de spellen mee komen. Iedereen, van beginner tot veteraan, mag ideeën opwerpen. Ontwikkelaars zeggen bijvoorbeeld, “Wat dacht je hiervan?” en “Wat dacht je van deze constructie?” en discussiëren om tot nieuwe vormen van spelen te komen. Bovendien kun je goed zien dat de spellen door iedereen met liefde voor Super Mario Bros worden gemaakt.
Dat is waar. En volgens mij is het ook altijd een klassiek actiespel gebleven. We hoeven ons geen zorgen te maken of het wel of niet op andere spellen lijkt. Ik kan meteen zeggen wat ik werkelijk denk, zo van “Dit is wat ik dit keer graag met Super Mario Bros. wil doen.”
Toen we New Super Mario Bros. Wii maakten, zei echt iedereen, “laten we dit doen of dat doen,” van nieuwkomers tot veteranen als Miyamoto, Tezuka en (Toshihiko) Nakago18. Iedereen had zijn eigen wensen. 18Toshihiko Nakago: Directeur van SRD Co., Ltd. Eén van de ontwikkelaars van Super Mario Bros.
Iedereen heeft zijn eigen ideeën over Super Mario Bros., dus zegt iedereen iets anders.
Ja, echt iedereen! (lacht) Maar dat komt waarschijnlijk omdat alle ontwikkelaars zo gek zijn op Super Mario Bros.
Bedankt. Tenslotte wil ik elk van jullie vragen wat jullie hopen te bereiken met jullie verdere werk in de Super Mario Bros.-traditie. Fujii, wil jij als eerste antwoorden? Of wil je liever nog even wachten?
Oké. Ik praat altijd met veel mensen over Super Mario Bros., en er is een soort ongeschreven traditie die bepaalt wat die serie inhoudt.
Was er ook iets wat je deed denken, “Aha, dat is het!” in de ongeschreven traditie van de essentie van Mario?
Wat het uiterlijk van het spel betreft, moet je in één oogopslag kunnen zien of iets je alleen zal verzwakken of dat je er meteen door afgaat.
Precies. Ik maakte bijvoorbeeld een giftig moeras voor wereld 5 van New Super Mario Bros. Wii. Maar toen werd me verteld dat het niet meteen duidelijk was dat je zou afgaan als je erin viel. Dus moest het er gevaarlijker uitzien.