Als je geen aandacht besteedt aan je input, wordt je output ook niet goed. Alle onderwerpen van vandaag hebben met elkaar te maken.
Ik denk dat het belangrijk is om een standaard te hebben, om te kunnen zeggen, “Dit wil ik niet!” of “Dit wil ik wel!”
Dat is natuurlijk per persoon verschillend, dus ik denk niet dat je kunt zeggen wat absoluut juist is. Maar als je eigen gevoeligheden sterk afwijken van de norm, zal de input die je verzamelt weinig nut hebben. In dat geval kun je weinig zinnigs zeggen over wat consumenten willen.
Dat denk ik wel. Ik hoef daar helemaal niet hard voor te werken. (lacht) Maar om een of andere reden, zeggen mensen dat mijn smaak voor dingen overeen komt met dat van de gemiddelde consument. Daar ben ik dankbaar voor. Volgens mij is dat erg belangrijk.
Iwata zegt altijd dat ik een geboren meester ben in gedragseconomie. Ik heb geen gedragseconomie gestudeerd, ik heb gewoon mijn standaardgevoel als consument.
Je hebt geen gedragseconomie gestudeerd, maar misschien dat gedragseconomen jou bestuderen.
Iemand die afwijkt zal natuurlijk tot afwijkende conclusies komen. Een spel wordt anders als het is gemaakt door iemand die fanatiek liefhebber is van videospellen. Als een product bijvoorbeeld is bedacht door iemand die al sinds zijn jeugd fanmerchandise verzamelt en daar veel geld aan uitgeeft, zal niemand het willen kopen. Als je je standaard niet verandert zal je output teveel afwijken, ongeacht je input.
Dat zit bij jou wel goed. Als je er niet bent, praat ik wel eens met Iwata over hoe hard je werkt voor de buurtvereniging.
Met andere woorden, elke persoon heeft zijn eigen voertuig, van een zeker formaat. Hoe de wereld om je heen ook verandert, probeer te leven naar je eigen capaciteit.
Ik heb dat zeker in me. Ik ben niet echt op jacht naar de “American Dream” – dat idee om constant te veranderen en steeds succesvoller te worden.