De allereerste Super Mario kwam uit voordat jullie bij Nintendo werkten. Eguchi-san, speelde jij Mario in je studententijd?
Eerlijk gezegd niet. Toen ik bij het bedrijf kwam, woonde ik eerst op een bedrijfscampus. Ik ging naar de kamer van een collega om er een beetje te hangen en hij had een Famicom. Dat was de eerste keer dat ik op zo’n systeem speelde.
Hè? Je kwam bij Nintendo in het jaar nadat Super Mario uitkwam, maar je kende de Famicom niet?
Nou, ik wist wel zo ongeveer dat er zo’n ding bestond, maar (lacht)... In mijn kinderjaren had ik echter wel met de Game & Watch gespeeld.
Ja. En ik kende Nintendo’s naam als sponsor van televisieprogramma’s, dus ik dacht: “Hm, het zal wel een aardig bedrijf zijn.”
(Lacht.) Goed, in 1986 verspreidde informatie zich een stuk langzamer dan vandaag.
De Famicom kwam in 1983 in de winkels te liggen, maar het duurde tot ongeveer 1986 voordat het een beetje geaccepteerd werd door het algemene publiek. Zo duurde het na de lancering van Super Mario ook even voordat de wereld het in de gaten kreeg. Als er tegenwoordig een lang verwacht spelsysteem of spel uitkomt, staan er lange rijen voor de winkels. Maar dat was destijds nog lang niet het geval.
In tegenstelling tot Eguchi-san was ik constant Super Mario aan het spelen. Ik vond de arcadeversie van Donkey Kong 19 altijd al leuk. Ik stak er altijd veel geld in en dat bleef ik uren spelen. Toen ik hoorde dat ik dat op de Famicom kon spelen, stond ik versteld. 19Donkey Kong is een arcade-actiespel dat verscheen in 1981. De Famicom-versie werd in juli 1983 in Japan uitgebracht, tegelijkertijd met het systeem.
Je kon thuis zoveel spelen zoals je wilde, zonder dat je er honderd yen in moest stoppen.
Juist. En de aanbevolen verkoopprijs van een Famicom bedroeg slechts 14.800 yen. In die tijd zat ik op school te rotzooien met microcomputers en pc’s die 300.000 of 400.000 yen kostten, en de Famicom was een apparaat dat net zo goed was, zo niet beter.
Het was opeens mogelijk om iets beters te gebruiken in mijn eigen huis. Ik wilde een Famicom kopen, dus maakte ik een praatje met mijn leraar op school.
Ik was lid van een soort computerclub. Toen de Famicom uitkwam, zei onze leraar dat ik het eens moest gaan bekijken. En dus ging ik naar een grote supermarkt. Het was een klein beetje afgeprijsd naar 12.800 yen, maar om de een of andere reden had ik het idee dat de oorspronkelijke prijs van een Famicom 128.000 yen was (lacht).