Met Flipnote Studio is het niet alleen mogelijk om de creaties van anderen te beoordelen, je kunt ze ook bewerken.
Dat klopt. Ik noem het 'deelnemende animatie'. Voor het grootste gedeelte zal elke ingezonden animatie door één persoon zijn gecreëerd. Maar in Flipnote kun je spelen met de dingen die anderen hebben gemaakt. Iedereen kan verder gaan met wat een ander is begonnen.
Als iedereen het maar kan veranderen, is het dan niet onmogelijk om te zien van wie het werk oorspronkelijk is?
De naam van de oorspronkelijke maker blijft bewaard. Als anderen de animatie downloaden en bewerken, worden hun namen toegevoegd aan een lijst met medewerkers, die bekeken kan worden. Ik denk dat iedereen graag ziet dat zijn inbreng wordt getoond.
Ook al verandert de naam van de oorspronkelijke maker niet, de creatie kan volledig veranderen. Degene die de eerste creatie heeft ingestuurd, zal willen weten hoe de animatie verandert. Je zult dus niet iets insturen om het vervolgens te vergeten. Je zult voortdurend in de gaten houden wat ermee gebeurt.
Ik kijk ernaar uit om de animaties te zien groeien en als een soort stamboom te zien vertakken, totdat – boem – je opeens een grote boom hebt!
De oorspronkelijk maker zal een soort voorouder zijn! (lacht) Wat ben je nog meer van plan met Flipnote Studio?
We willen nog zo veel doen, dat het nog wel even kan duren voor we alles klaar hebben. Om te beginnen willen we het dit jaar uitbrengen, tegelijk met Hatena's Flipnote-dienst.
Als we beginnen met de dienst, zullen we veel inzendingen ontvangen. We zullen dan kunnen zien hoe we het allemaal nog leuker kunnen maken. Als dat eenmaal achter de rug is, wil ik nieuwe diensten toevoegen. In de tweede versie van Flipnote Studio kunnen we onze bevindingen verwerken, om Flipnote Studio interessanter te maken. We zijn ook van plan om die medewerkerslijst te introduceren, waar ik het net al even over had. Daarna wil ik de dienst beschikbaar maken voor de rest van de wereld, zodat iedereen de animaties kan bekijken en beoordelen.
Als ik eerlijk ben, heb ik geen idee wat voor animaties ingestuurd zullen worden als de software eenmaal wordt uitgebracht. Sinds ik met Kondo samenwerk, hebben we animaties gezien die onze stoutste verwachtingen overtroffen. Zo hebben we animaties gezien die helemaal uit woorden bestonden, en unieke creaties met foto's, die je eigenlijk geen flipbook-animaties meer kunt noemen.
Dus je zou het een succes noemen als Flipnote als zelfstandig naamwoord gebruikt zou gaan worden?