De Nintendo DSi heeft intern geheugen, dus je kunt spellen en applicaties downloaden. Deze keer wil ik het hebben over de DSi-browser, die direct na de lancering van de DSi beschikbaar zal zijn voor gebruik. Laten we beginnen met ons allemaal even voor te stellen.
Ik ben Shinya Takahashi van de afdeling software-ontwikkeling. Ik houd voornamelijk toezicht over de teams die platformen voor software-ontwikkeling creëren en de teams die software maken als Brain Training, English Training en Daigasso! Band Brothers (Daigasso! Band Brothers was een DS-spel dat alleen op de Japanse markt verscheen). Dit maal vervulde ik een relatief brede functie, waarbij ik toezicht hield op aspecten van projecten als het DSi-menu en de DSi-camera’s, maar ook de DSi-browser, die we hier introduceren, en de software die later te downloaden zal zijn.
Ik ben Eiichi Shirakawa. Ik had de leiding over de DSi-browser. Ik trad vooral op als onze contactpersoon met Opera1. Ook heb ik alle technologische problemen, die tijdens de ontwikkeling de kop opstaken, aangepakt en naar een oplossing toegewerkt.
1 Opera Software: een Noors softwarebedrijf met jaren ervaring in de ontwikkeling van internetbrowsers.
Ik ben Satoshi Furukawa. Ik werk doorgaans aan de gebruikersinterfaces van spellen. Ik ben erin gespecialiseerd om te proberen ze zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Deze keer had ik de leiding over het proces om de internetbrowser van de DSi, de DSi-browser, zo begrijpelijk en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.
Shirakawa-san en Furukawa-san werken al sinds het Wii-internetkanaal aan browsers. Al vroeg in het proces van de ontwikkeling van de Nintendo DSi-hardware werd het een prioriteit om de browser soepel te laten draaien. Kun je me vertellen wat jullie op dat moment dachten?
Mijn belangrijkste doel was om een browser te maken die ik zelf bevredigend vind in gebruik. Simpel gezegd moesten we de reactiesnelheid verhogen om het soepeler te laten draaien. We wilden daar zo ver mogelijk in gaan. Als een internetbrowser niet snel en soepel draait, is het niet veel waard. Ik dacht dat als we dit obstakel niet uit de weg zouden kunnen ruimen, we het niet eens konden uitbrengen. En vrij vroeg in het proces spoorde ik de anderen aan om het project met dezelfde gedachte te benaderen.
Juist. Wat vonden jullie van het gegeven om het ‘soepel’ te laten draaien, Shirakawa-san en Furukawa-san?
Hm... De Nintendo DSi is een mobiel spelsysteem, dus in vergelijking met pc’s en de Wii zijn er hardwarematige beperkingen.
Precies. Dus het was duidelijk wat we als eerste moesten doen. Als je een handeling uitvoerde met de oorspronkelijke Nintendo DS-browser, verstreek er enige tijd voordat het programma deze handeling had verwerkt en het resultaat te zien was op het scherm. Nu besloten we deze reactietijd vrijwel volledig te minimaliseren, tot een zestigste van een seconde. Zelfs als een internetpagina ietwat traag zou verschijnen, wilden we tenminste iets laten zien bewegen. Dit was al gedaan met het Wii-internetkanaal, dus we besloten ook voor de DSi-browser dezelfde richting te kiezen. We vroegen het aan Opera en de mensen die er de leiding hebben stemden toe. Dus op deze manier hebben we het zo gemaakt dat gebruikers tijdens het laden al een pagina op en neer kunnen schuiven.
Degenen van ons die aan de DSi-browser werkten, bedachten een slogan om te beschrijven hoe we het wilden maken. Die slogan luidde: “Maak het toegankelijk!” Toen we de specificaties en plannen op een rijtje zetten, was er een hoop dat we wilden doen om het leuk of handig te maken, maar een tijd lang hebben we dat allemaal laten varen en hebben we ons erop geconcentreerd om het toegankelijk te maken! Als we iets handigs en leuks zouden maken, dat niet soepel liep, dan zouden we ons doel voorbijschieten.