Oké, laten we het eens hebben over Flipnote Studio. Het soort flipbook-animaties dat je in de hoeken van je schoolboeken tekent, is in veel aspecten anders dan de animaties waar Kotabe aan gewerkt heeft. Je kunt ook zeggen dat ze dezelfde basis hebben. Koizumi, wat dacht je toen je Flipnote Studio aan Kotabe liet zien? Je bent tenslotte lang de leerling van deze meester geweest, Vond je het spannend of een beetje eng?
Ik dacht wel dat hij het leuk zou vinden. Toen ik het hem de eerste keer liet zien, wist ik dat als ik zou zeggen dat ik beelden wilde laten bewegen, hij dat zou begrijpen. Ik was vrij zeker van mezelf.
Kotabe, wat vind je ervan dat dit bedrijf, waar je zo lang voor hebt gewerkt, iets creëert, waarvan je kunt zeggen dat het was waar animatie mee begon, en het vervolgens gratis aanbiedt aan mensen die Nintendo's nieuwe spelsysteem kopen, de Nintendo DSi?
Wat? Is het gratis? Dat wist ik niet. O… dat is wel speciaal. In mijn tijd duurde het eeuwig voordat we iets op het scherm konden laten bewegen.
We leerden over bewegingsleer door het te doen. We maakten beeld voor beeld tekeningen, en bladerden er doorheen om een indruk te krijgen van de snelheid. Als je dat met de hand doet, kan iets er opeens raar uitzien.
Nu er computers zijn, kun je de timing natuurlijk goed in de gaten houden, maar het is verbazingwekkend hoe eenvoudig het is met Flipnote Studio. Je kunt bovendien tientallen frames gebruiken, en zelfs instellingen veranderen. Ik denk dat dit alleen mogelijk was omdat Koizumi verstand heeft van animeren.
Kotabe tekende de illustraties, waar ik proeven van maakte, die ik hem vervolgens weer liet nakijken. De lijnen die hij tekent zijn zo sierlijk. Hij kan lijntekeningen maken waar je niets meer aan hoeft toe te voegen. Sinds die tijd weet ik dat je voor een animatie niet meer nodig hebt dan lijnen en beweging.
Japanse animatie bestaat uit sierlijke lijnen en ongelofelijke bewegingen. De bewegingstechnieken die Kotabe en anderen in de begindagen van Toei Animation ontdekten, zijn erg indrukwekkend. Ik wilde ze opnieuw gebruiken.
Soms, als ik zat te krabbelen, dacht ik wel eens dat het handig zou zijn om daar een gereedschap voor te hebben. Het was niet echt belangrijk, maar toch.
Maak je geen zorgen. We zijn van plan een dergelijk gereedschap toe te voegen aan versie 2 van Flipnote Studio.