Laten we beginnen bij hoe de ontwikkeling van de Nintendo DSi begon. Kuwahara-san, jij was degene die hiermee de spits afbeet, nietwaar?
Ja. Ik ben Masato Kuwahara van de Development Engineering Department. Het begon allemaal toen mijn baas me tegen het einde van 2006 opdroeg om te werken aan een nieuwe DS. Hij vroeg me een voorstel te maken, een samenvatting van wat voor systeem we wilden maken, om eind december te presenteren.
Dat kun je wel stellen! En voor februari het jaar erop moesten we de meeste specificaties van de interne chip uitwerken. We moesten heel snel werken. Zonder te pauzeren gingen we van het ene naar het andere, van het plannen tot het vastleggen van de specificaties. Het was vrij intensief.
Eén ding dat moeilijk was, was om het project te ontwikkelen, terwijl ik tegelijkertijd moest denken aan hoe we het zouden kunnen verkopen. Wat ik bedoel te zeggen is dat het geen volledig nieuwe hardware was, dus dat we er niet op konden rekenen dat er tegelijk met het systeem verschillende grote titels uit zouden komen.
Want het is niet een totaal nieuw platform. Het is het derde systeem in de Nintendo DS-lijn.
Voor mij was dat een bron van enige frustratie. Ik kon niet met volle vaart vooruit, maar als ik niet vooruit zou gaan, zou het niet nieuw aanvoelen. Dat was me het dilemma wel.
Met andere woorden: je had je vrijer gevoeld als je de technologische voorgangers en de bestaande DS-markt had kunnen negeren. Maar aangezien je jezelf moest beperken tot het DS-platform, was het een flinke uitdaging om uit te vogelen hoe je binnen dat raamwerk vernieuwend kon zijn.
Ondanks deze beperkingen heeft de DSi ten opzichte van de DS Lite nogal wat nieuwe functies. Weet je nog welke je als eerste hebt uitgekozen?
Oorspronkelijk was het touchscreen van de DS het voelzintuig van de DS en de microfoon waren de oren. Ik herinner me dat ik iemand dit keer hoorde voorstellen om het systeem ogen te geven. De DSi heeft er twee - één aan de buitenkant en nog eentje aan de binnenkant, als je hem opent . Kun je me de redenen of achtergrond hiervoor uitleggen?