Vandaag verwelkomen we Yoichi Kotabe. Hij heeft eigenlijk weinig introductie nodig, want hij is een van Japans bekendste animators.
Vanwege zijn officiële werk als tekenaar van Mario, en de manier waarop hij het visuele aspect van talloze Nintendo-producten heeft verbeterd, denk ik dat de samenwerking tussen Nintendo en Kotabe buitengewoon belangrijk is geweest.
Kotabe is tegenwoordig gepensioneerd en werkt als een zelfstandige ontwerper. Hij is helemaal naar Kyoto gekomen omdat ik met hem wilde praten over Flipnote Studio. Dank voor je komst.
Voordat we het hebben over hoe Nintendo je pad kruiste, zou ik graag willen vragen wat je daarvoor deed. Hoe kwam je voor het eerst in contact met animatie?
Voor dit interview, liet Koizumi, van het kantoor in Tokio, me Flipnote Studio zien. Ik vroeg hem waar het voor was, en hij vertelde me dat je er flipbook-animaties mee kan maken. Het verbaasde me dat je zoiets kan doen met een videogame, maar er schoot me ook iets anders te binnen.
Mijn vader maakt olieverfschilderijen. Ik hield als kind al van kunst. Ik las altijd mangastrips en tekende de afbeeldingen na. Maar het was mijn moeder door wie ik met animatie in aanraking kwam.
Ze tekende niet veel, maar toen ik op de basisschool zat, liet ze me een flipbook-animatie zien. Ze tekende een figuurtje in de hoeken van een van mijn schoolboeken. Als ik het me goed herinner, deed het poppetje gymnastische oefeningen. Ik was verbaasd toen ik zag hoe het bewoog. Ik probeerde het zelf ook, en maakte een aantal flipbook-animaties met poppetjes. Ik kan me zelfs nu nog herinneren hoe het poppetje naar een hoger gelegen balk sprong, ronddraaide en naar beneden viel. Daarmee was mijn interesse in bewegende beelden gewekt.
Ik was de oudste van vijf kinderen. Al sinds ik klein was, kreeg ik af en toe een mep met een liniaal.
Ik denk het. Ik ging steeds meer van kunst houden, en met mijn schoolprestaties ging het steeds slechter.
Dat klopt. Het was de beste meisjesschool van Tokio, dus de cijfers die de meisjes haalden waren ongelofelijk hoog. Daardoor kreeg ik een nog grotere hekel aan studeren. (lacht) Toen ik van de middelbare school kwam, wist ik niet wat ik zou doen. Mijn ouders zeiden dat ik naar de universiteit kon, als het een publieke was. Juist op dat moment vertelde een vriend me dat de toelatingsexamens voor Japanse tekenscholen uit niet meer bestonden dan het maken van een schilderij met waterverf. Ik had nog nooit Japanse schilderijen gemaakt – echt nog nooit – maar ik deed het toelatingsexamen aan de Universiteit voor de Kunsten in Tokio, en wist op de een of andere manier te slagen. Het was een wereld waar mensen serieus met kunst bezig waren, en neerkeken op manga.