Waarom vonden jullie bij Grezzo juist The Legend of Zelda: Ocarina of Time zo speciaal?
Het is representatief voor polygoonspellen. Ik heb het gevoel dat de titel een explosie is van energie en uitdaging, en zegt, ‘Dit is mogelijk!’ Tijdens de ontwikkeling van een serie ontstaan er doorgaans regels, maar bij het maken van The Legend of Zelda: Ocarina of Time waren er geen regels.
Het is waar dat de Nintendo 64-versie van The Legend of Zelda: Ocarina of Time werd gemaakt toen videogames overstapten van 2D naar 3D. Omdat de oude regels voor 2D niet konden worden toegepast, werd alles opnieuw gemaakt. Iedereen tastte in het duister, maar om de een of andere reden was er de overtuiging en het geloof dat er licht aan het eind van de tunnel was, en die gedachte overheerste alles.
Wat ik vooral zo goed vond, was dat ontwerpers bij het creëren van de levels niet simpelweg plattegronden maakten, maar berekenden hoe het er voor Link uit zou zien als hij ergens stond. Het is uitzonderlijk dat ze daaraan dachten, in de begintijd van polygoon-3D.
Je maakte geen precieze berekeningen maar je probeerde het steeds weer opnieuw om ervoor te zorgen dat het er goed uitzag.
Iwata vraagt: The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D: geluid. Ze vertelden me hoe blij ze waren toen de deadline werd verschoven. Normaal gesproken zijn mensen uitgeput en denken, ‘En de marathon duurt voort…’ Maar het team had in die tijd veel te veel plezier!
Als je praat met de ontwerpers van een spel dat wordt geadoreerd door de fans, zeggen ze vaak, ‘Het was zwaar maar leuk.’ Dat geldt ook voor The Legend of Zelda: Ocarina of Time.
Absoluut (lacht). We zetten ons echt in. En hoewel dit misschien voor de hele Legend of Zelda-serie geldt, The Legend of Zelda: Ocarina of Time geeft je het gevoel dat het handwerk is. Normaal gesproken maken programmeurs het liefst een systeem met regels, maar The Legend of Zelda is geen spel dat daar klakkeloos aan voldoet. Het bronprogramma geeft je tot in de kleinste details het gevoel dat het met de hand is geschreven.
Het is niet systematisch. Het is een samenraapsel van elementen die door individuele vakmensen zijn gemaakt, maar een samenraapsel dat samenkomt als één geheel.
Dat klopt. Als spelers eraan beginnen wordt de passie van de makers overgebracht. Misschien vinden spelers het daarom zo goed.