Bedankt voor jullie komst vandaag.
Vandaag heb ik de kern van het ontwikkelpersoneel verzameld van het Nintendo 64-spel The Legend of Zelda: Ocarina of Time , dat in november 1998 voor het eerst (in Japan) werd uitgebracht. Stel jezelf allemaal even voor en vertel ons waar je je destijds mee bezighield.
Oké. Ik ben Osawa van het departement voor planning en ontwikkeling van speciale projecten. Toen de ontwikkeling van The Legend of Zelda: Ocarina of Time begon, haalden ze mij binnen bij de afdeling voor analyse en ontwikkeling van entertainment (EAD) en werd ik aan het werk gezet. Dit project kende een hoop regisseurs, maar ik was de oudste. Ik was dus een soort algemeen regisseur.
Ik ben Koizumi van het departement voor softwareontwikkeling in Tokio. Onlangs heb ik in Tokio aan de Super Mario Galaxy-serie1 en Flipnote Studio2 gewerkt. Maar destijds in Kyoto, toen ik het ene na het andere 3D-spel maakte – van Super Mario 643 tot en met The Legend of Zelda: Ocarina of Time – werkte ik aan zoveel verschillende dingen dat ik me niet echt meer kan herinneren wat ik toen deed. 1De Super Mario Galaxy-serie is een serie 3D-actiespellen die voor het Wii-systeem verschenen. Super Mario Galaxy werd in november 2007 in Japan uitgebracht en Super Mario Galaxy 2 verscheen in mei 2010 in Japan. 2Flipnote Studio is gratis Nintendo DSiWare die begin december 2008 in Japan beschikbaar kwam als download. De software stelt gebruikers in staat om handgetekende afbeeldingen te maken met de stylus. Gebruikers kunnen verschillende pagina’s na elkaar laten verschijnen, wat resulteert in een flipbook-animatie. 3Super Mario 64 is het eerste 3D-actiespel uit de Super Mario Bros.-serie. Het spel verscheen tegelijk met het Nintendo 64-systeem in juni 1996 in Japan.
Precies. Ik was betrokken bij de opbouw van omgevingen voor 3D-spellen, het cameraontwerp, bij de creatie van het speelbare personage Link, het maken van voorwerpen en bij andere zaken die de kop opstaken.
Ik ben Kawagoe van het departement voor ontwikkeling en ontwerp van software. Oorspronkelijk had ik de leiding over het cameragerelateerde programmeerwerk voor Super Mario 64. Daarom werd ik ook bij het project van The Legend of Zelda: Ocarina of Time betrokken, zodat ik gebruik kon maken van die kennis.
Ja. Maar SRD4, waar Iwawaki-san toe behoort, had de leiding over het cameragerelateerde programmeerwerk voor The Legend of Zelda: Ocarina of Time, dus ik deed mee als adviseur. Osawa-sans script begon echter gigantisch te worden, dus er waren tal van tussenscènes nodig. 4RD Co., Ltd. is een bedrijf dat in 1979 werd opgericht om in opdracht spelsoftwareprogramma’s te ontwikkelen. Ook ontwikkelt en verkoopt het bedrijf softwarepakketten voor Computer Aided Design (CAD). Het hoofdkantoor bevindt zich in Osaka en het kantoor in Kyoto bevindt zich binnen Nintendo’s hoofdkwartier.
Momenteel verleen je vooral ondersteuning als er bij ons ergens vraag is naar een tussenfilmpje en als er bij de filmproductiegroep een verzoek voor je binnenkomt. Zouden we kunnen zeggen dat The Legend of Zelda: Ocarina of Time het spel was dat aanleiding gaf tot jouw betrokkenheid bij dat soort werk?
Ja. The Legend of Zelda: Ocarina of Time was de eerste keer dat ik duidelijk functioneerde als medewerker van de filmproductiegroep.
Als ik er zo op terugkijk, was The Legend of Zelda: Ocarina of Time een project dat de toekomstige loopbaan van veel mensen bepaalde.
Aonuma-san, jij bent een schoolvoorbeeld van iemand wiens lot werd bepaald door het spel (lacht).