Het eerste probleem waar allerlei mensen die spellen in 3D maakten mee te maken kregen en veel moeite mee hadden, is dat de assen niet op één lijn komen te staan als twee personages het tegen elkaar opnemen. Maar jullie twee vonden een oplossing toen jullie naar het Toei Kyoto Studio Park gingen.
Ja. Ik herinner me nog iets anders met betrekking tot Z Targeting. Toen we een prototype maakten van het richten in gevechten, wilden we ervoor zorgen dat het makkelijk te zien zou zijn op welke vijand je richtte, dus maakten we een markering.
Ja. Maar ik was ontwerper, dus ik wilde niet zo’n simpele markering gebruiken. Ik wilde iets anders maken, dus ik kwam met een fee op de proppen. Het was ten slotte The Legend of Zelda.
Precies. Als je een fee wilt maken, maak je doorgaans een schattig meisje. Maar dat was niet mogelijk met het Nintendo 64-systeem, dus maakte ik gewoon een bol van licht met vleugels eraan.
Ik noemde het ‘Fee-navigatiesysteem’, ging ermee naar Osawa-san en vroeg: “Wat vind je hiervan?” Hij zei meteen: “Laten we het Navi noemen.” Want ze navigeert (lacht)!
Navi – van ‘navigatie’ (lacht). The Legend of Zelda-spellen bevatten tal van namen die hun oorsprong laten doorschemeren. Link betekent ‘samenbinden’. We bedenken veel namen die fungeren als functionele symbolen.
Ik geloof van wel, ja. Ik noemde haar niet alleen ‘Navi’ vanwege mijn talent om simpele namen te bedenken, maar ik vond dat ik haar zo moest noemen uit respect voor de naamgevingstraditie van The Legend of Zelda.
Precies. Ik dacht: “Dit is Navi”, en ik kreeg het ene na het andere idee. Bijvoorbeeld om aan de hand van de kleur te kunnen zien of de persoon tegenover je goed of slecht is. En wanneer Navi sprak, kon ze een belangrijke gids zijn voor het verhaal. Dus door het systeem Navi te noemen, kon het echt groeien.
(Lacht.) Ja (lacht). De toevoeging van Navi had ook een positieve invloed op het script. We konden het verhaal uitbreiden rond het idee dat je een fee ontmoette en afscheid van haar nam.
En niet alleen het script, maar ook de spelmechanismen profiteerden ervan. De eerste locatie is Kokiri Forest. In dit dorp staan veel bomen en er wonen tal van mensen, maar het was moeilijk om ze allemaal tegelijk weer te geven.
Het Nintendo 64-systeem had beperkingen die het moeilijk maakten om veel personages tegelijk in beeld te brengen.