Ja.
Toen ik met het oorspronkelijke ontwikkelpersoneel van Ocarina of Time sprak, bleef ik me gedurende de twee gesprekken afvragen waarom ze er zoveel plezier in hadden om erover te praten. Ik dacht dat ze het misschien leuk vonden om het spel iedere dag beter te zien worden.
En nu ik vandaag zo met jou praat, ben ik erachter gekomen dat jij binnen een kort tijdsbestek veel nieuwe dingen had ontdekt. Het was een geconcentreerde periode van opeenvolgende ontdekkingen, waarbij je dacht: “O, ik snap het!” En: “O, ik moet het gewoon zo doen!”
Als iedere dag nieuwe ontdekkingen met zich meebrengt en die ontdekkingen zo sterk geconcentreerd zijn, is het leuk voor de persoon die het maakt, hoe zwaar het werk fysiek ook is en hoe lang je ook moet werken.
Dat is waar. Aan de andere kant is het niet altijd leuk als je behendig aan een spel werkt met gebruik van methodes waar je gewend aan bent.
Maar als je iets van 2D naar 3D verandert, ontdek je een hoop dingen, waardoor sommige dingen niet leuk meer zijn. Grasmaaien was bijvoorbeeld iets wat voor het eerst in de Legend of Zelda-serie voorkwam bij The Legend of Zelda: A Link to the Past13. Toen we het maakten, was het verrassend leuk. Sommige mensen begonnen te praten over dat dit een spel was waarin je gras kon maaien met een draaiaanval (lacht)! 13. The Legend of Zelda: A Link to the Past is een actie-avonturenspel dat in november 1991 in Japan werd uitgebracht voor het Super Famicom-systeem.(Iwata lacht.)
Maar toen we bezig waren om dat grasmaai-element toe te voegen aan The Legend of Zelda: Ocarina of Time, leek het alsof we daartoe opgedragen waren.
Het was niet zo dat je er zeker van kon zijn dat als je het grasmaaien omzette naar 3D, het zelfs nog leuker zou worden.
Dus je vroeg Morita-san van SRD om daarvoor te zorgen. Dat heeft hij me verteld (lacht).
Wist je dat al (lacht)? We kregen het voor elkaar om die borden af te hakken, maar toen wisten we dat mensen ze in verschillende richtingen zouden afhakken. Toen ik zei dat de borden diagonaal moesten worden afgehakt als Link diagonaal met zijn zwaard sloeg, bleef iedereen stokstijf staan en zei men: “We kunnen niet precies zien waar ze het bord met hun zwaard raken!”
Zelfs met het Nintendo 64-systeem was dat onmogelijk. Dus zei ik: “Nee, we hoeven alleen maar verschillende hakpatronen te maken.”