Dat is waar. Daarom is het sindsdien zo moeilijk geweest om wat dan ook te maken (lacht)!
Mijn eigen indruk is dat The Legend of Zelda: Ocarina of Time duidelijk heeft laten zien wat de ‘essentie van Zelda’ is.
Als ik aan de serie werk bedenk ik me altijd hoe moeilijk het was om The Legend of Zelda: Ocarina of Time te maken, maar ook dat het een geweldige tijd was. Zoals eerder al werd gezegd, maakten we iets wat nog nooit eerder was vertoond.
Ik werkte toen voor een ander bedrijf, dus voor mij hoef je je niet te verontschuldigen (lacht)! (Allen lachen.)
Het was een proces van vallen en opstaan, en we zagen het iedere dag vorm krijgen. Dat maakte het leuk om eraan te werken. Iedere dag zeiden we: “O, kijk eens wat we hebben gedaan!” En dat gevoel werd alleen maar sterker.
(Kazuaki) Morita-san17 van SRD programmeerde dat. Je kon het bord niet alleen afhakken, maar je kon het ook in de vijver laten drijven. Toen Miyamoto-san dat zag, barstte hij in lachen uit en zei hij: “Dat is nou The Legend of Zelda!” 17Mr. Kazuaki Morita is directielid van SRD Co. Ltd. en manager van het SRD-kantoor in Kyoto. Als programmeur heeft hij meegewerkt aan de ontwikkeling van allerlei titels, waaronder spellen uit de Legend of Zelda- en Super Mario Bros.-serie.
Naast het afhakken van borden, bood The Legend of Zelda: Ocarina of Time allerlei mogelijkheden die spelers voor het eerst ervoeren. Daardoor zullen ze vast hebben gedacht: “Wat is dit?” En: “Wat gebeurt hier?” Kawagoe-san, waarom denk je dat jullie in staat waren om zo’n spel te maken?
Ik denk dat dat in bepaalde opzichten mogelijk was door een zekere onverschrokkenheid aan de kant van het personeel. We begonnen juist bekend te raken met de hardware van de Nintendo 64 en toen de ontwikkeling van start ging, verkeerden we in een staat van geestdrift over alle mogelijkheden. Het resultaat was dat onze gevoelens en ons gedrag veel in het spel hebben gestopt, vanuit de gedachte: “Nou, als we dit kunnen, dan kunnen we dat ook!”
Ik denk dat onverschrokkenheid inderdaad een belangrijke factor was. Jullie waren een groep mensen die voordat ze begonnen nog niet hadden geleerd hoe moeilijk het zou kunnen zijn of hoe lang het kon duren (lacht).
De groep geloofde dat alles mogelijk was met het Nintendo 64-systeem, stortte zich er vol op, ontdekte een hoop interessante dingen, nam ze allemaal op in het spel en gooide alles bijeen op een manier die geen wrijving veroorzaakte. Het resultaat is een dichte concentratie aan materiaal.