Yokota, wat is bij het maken van de muziek de ‘essentie van Zelda’?
Een nummer dat je hoort tijdens een gevecht met een kolossale vijand klinkt zelfs mij nog spannend in de oren als ik het spel speel. Ik vind de muziek in The Legend of Zelda behoorlijk heroïsch. Net als in Super Mario Bros. moet je een prinses redden. In het geval van The Legend of Zelda heb je echter meer het gevoel dat je een onverschrokken held bent die zijn leven voor iemand op het spel zet. Bij het schrijven van muziek houd ik goed in de gaten wat er op elk moment gebeurt – opzwepende muziek en muziek die je tot in het diepst van je hart raakt. Hoe kijk jij daar tegenaan, Kondo?
Wat ik het belangrijkste vind, als ik muziek schrijf voor The Legend of Zelda, is dat je een sfeer creëert die de situatie en scène weergeeft. In aanvulling op wat Yokota zei, in de Legend of Zelda-spellen bén je Link, terwijl je in een Super Mario Bros.-spel Mario bestuurt, een spelfiguurtje op het scherm.
Als Link een vijand verslaat denk je, ‘O, wat ben ik goed,’ en als hij een moeilijk puzzel oplost denk je, ‘Wat ben ik toch slim!’
Oké, dit is mijn laatste vraag. De wereld bestaat uit mensen die The Legend of Zelda: Ocarina of Time kennen en mensen die er niets vanaf weten. Yokota, van welke aspecten in Ocarina of Time 3D denk je dat ze beide groepen aanspreken?
Ik vind het moeilijk om mensen die dit voor het eerst ervaren bepaalde aspecten aan te raden, maar ik zou zeggen, ‘Het is een beleving die je alleen in een videogame vindt’.
Ja. Ik hoop dat spelers dankzij de stereoscopische beelden een nog meeslependere ervaring beleven op het Nintendo 3DS-systeem.
Ook al is dit een remake, het is een spel waarvan je denkt, ‘Dit is precies wat ik wilde in Ocarina of Time!’ De Master Quest13 bijvoorbeeld is een gespiegelde versie van het gewone spel. De vijanden en puzzels bevinden zich op andere locaties en je loopt twee keer zoveel schade op. Dat maakt het behoorlijk pittig, zelfs voor mensen die de Nintendo 64- of Virtual Console-versie hebben gespeeld. Ik hoop dat mensen het hele spel zullen spelen. 13Master Quest: The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D bevat tevens The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D: Master Quest, waarin de kerkers en puzzels anders zijn dan in het gewone spel. De Master Quest is een gespiegelde versie van het normale spel.
Ik heb aan de Nintendo 64-versie gewerkt, dus als ik de Nintendo 3DS-versie zie, dan vind ik het er gelikt uitzien.
De essentie van het spel is onveranderd, maar je hebt het op verschillende manieren bewerkt.
Ja. Ik hoop dat mensen die de Nintendo 64-versie kennen het leuk vinden om de verschillen te zoeken en te zien hoe die zijn veranderd. Verder hoop ik echt dat mensen die het voor het eerst spelen van de driedimensionale Zelda zullen genieten. Ik hoop dat mensen die een Nintendo 3DS hebben gekocht zullen zien wat een prachtig 3D-spel Ocarina of Time 3D is.