Metroid Dread-rapport Vol. 9: handige tips voor beginners
Nadat de Galactische Federatie (een gezamenlijk congres van vele verschillende planeten) een mysterieus bericht ontvangt, stuurt de Federatie een groep van zeven onderzoeksrobots, E.M.M.I.'s genaamd, naar de planeet ZDR. Hun doel: de eventuele aanwezigheid vaststellen van de dodelijke X-parasiet, een levensvorm die organismen volledig kan nabootsen. Kort nadat de E.M.M.I.'s op de planeet zijn geland, verliest de Galactische Federatie echter alle contact met ze.
"Het verhaal wordt aan het begin van de game uitgelegd, dus je hoeft niet bang te zijn dat je iets hebt gemist, zelfs als je nog nooit een game uit deze serie hebt gespeeld. Je krijgt illustraties van belangrijke momenten te zien om je helemaal op de hoogte te brengen. En als je de vorige games wél hebt gespeeld, is het misschien leuk om deze momenten te herbeleven op een nieuwe manier."
"Als je meer wilt weten over het verhaal van de serie, kun je Vol. 4 van het Metroid Dread-rapport eens bekijken."
Dit avontuur maakt deel uit van de 2D Metroid-serie, die bekendstaat om verkenning en actie in een zijwaarts perspectief. De besturing voor Samus' verschillende vaardigheden wordt uitgelegd in de game, dus je kunt er meteen in duiken en gaandeweg leren.
Je kunt Samus laten rennen door de linkerstick naar links of rechts te bewegen. Ook kun je het armkanon richten terwijl je rent door de linkerstick diagonaal omhoog of omlaag te bewegen.
Druk snel achter elkaar op de knop om stralen te schieten met Samus' armkanon in de richting waarin ze kijkt.
Je kunt ook krachtige raketten afvuren met Samus' armkanon. Het aantal raketten dat Samus op voorraad heeft, wordt tijdens het spelen linksboven weergegeven. Vul je raketten aan door voorwerpen op te rapen die verschijnen als je een vijand verslaat, of door een totaalvulstation of munitiestation te gebruiken.
Druk op de B-knop terwijl je de linkerstick naar links of rechts beweegt om Samus een draaisprong te laten maken. Je kunt Samus ook randen laten vastpakken door de linkerstick in de richting van de rand te bewegen terwijl ze springt of valt.