Metroid Dread-rapport Vol. 5: De vaardigheden van Samus Aran
Welkom bij het Metroid Dread-rapport! Deze reeks gaat over de nieuwste informatie over Metroid Dread voor de Nintendo Switch en de wereld van de Metroid-serie. Ook krijg je een kijkje achter de schermen bij het ontwikkelaarsteam.
Samus Aran, de sterkste premiejager van de melkweg, is een ervaren professional die vele missies heeft voltooid die voor onmogelijk werden gehouden. Laten we in deze editie eens nader kijken naar de vaardigheden en het arsenaal dat Samus tot haar beschikking heeft.
Samus is haar ouders op jonge leeftijd al kwijtgeraakt door een verwoestende aanval van de ruimtepiraten. De Chozo hebben Samus opgevoed op de planeet Zebes. Ze heeft een DNA-transplantatie ontvangen van deze vogelachtige soort, waardoor haar fysiologie werd aangepast en ze in staat was om zich aan haar nieuwe leefomgeving aan te passen.
Samus is getraind door het leger van de Galactische Federatie, waarvan ze zelf ook deel heeft uitgemaakt. Het gezicht achter de helm blijft voor velen in het universum een groot mysterie.
"Samus is een echte professional die haar werk op een kalme manier benadert. Hierdoor zou je misschien denken dat ze een koelbloedig iemand is, maar daar vergis je je. In werkelijkheid is Samus een vrouw met het hart op de goede plaats, zoals op te maken was uit haar blijk van genade voor een Metroid-jong terwijl ze op een missie was om de mysterieuze soort uit te roeien. Het kan zijn dat haar goede aard de pasgeboren Metroid ertoe bracht te geloven dat Samus zijn moeder was."
De rechterarm van Samus is volledig geïntegreerd met haar krachtige en iconische armkanon, dat twee soorten wapens kan afvuren: snelvuurstraalaanvallen en krachtige raketten. Omdat het armkanon zo diep geïntegreerd is, kan Samus naar believen tussen wapenklassen schakelen.
In Metroid Dread kun je haast vanuit elke hoek aanvallen terwijl je rent, springt of je aan muren of randen vasthoudt.
De straalaanval is de standaardaanval van Samus. Door middel van upgrades kunnen de kracht en eigenschappen ervan worden aangepast. Zo kan de spreiding van de aanval worden vergroot of kunnen er andere functies worden toegevoegd.
Een van die functionele upgrades is de haakstraal, die hem een touwachtige kwaliteit geeft waardoor Samus met het armkanon specifieke punten kan vastgrijpen. Samus kan op die manier bijvoorbeeld objecten verslepen of zichzelf naar anders onbereikbare delen van de omgeving slingeren.
In tegenstelling tot de eindeloze golf van straalaanvallen die ze tot haar beschikking heeft, heeft Samus een capaciteitslimiet voor dit compacte maar krachtige zware wapen. Ook dit wapen kan worden verbeterd met vaardigheidsupgrades. Samus kan haar raketcapaciteit vergroten door raketcapsules en raketcapsules+ te verzamelen, die overal in de wereld te vinden zijn.
"Samus kan elke aanval tijdens het rennen of springen gebruiken. In Metroid: Samus Returns voor de Nintendo 3DS moest Samus stil blijven staan om vrij te richten en te schieten; nu kun je tijdens het rennen gewoon naar voren richten en schieten. Hierdoor is het makkelijker om van een afstandje aan te vallen terwijl je in beweging blijft."
"In Metroid Dread kunnen de meeste acties, zoals aanvallen met het armkanon en counterslagen – vanuit bijna elke positie worden uitgevoerd. We wilden benadrukken dat de speler op elk moment zijn of haar snelheid en momentum kan behouden, met als doel de flow door verschillende soorten gameplay zo soepel mogelijk te laten voelen."