Metroid Dread Report Vol. 9: Handy tips for newcomers
After receiving a mysterious transmission, the Galactic Federation – a joint congress created by many different planets in the galaxy – dispatched a group of seven research robots called E.M.M.I. to planet ZDR. The objective: to investigate the possible presence of the deadly X parasite, a lifeform capable of mimicking organic creatures fully. However, shortly after arriving on the planet, the E.M.M.I. went dark.
"The story is introduced at the start of the game, so you’ve got nothing to worry about catching up on before starting – even if you’ve never touched a single game in this series. Illustrations of key moments are used to help bring you up to speed. Players of previous games may also enjoy seeing these moments come to life in this new way.
"If you’d like to learn more about the story of the series, please check out Vol. 4 of the Metroid Dread Report."
This adventure is part of the 2D Metroid series, known for its side-scrolling mix of exploration and action. The game itself explains the controls for Samus’ various abilities, so you can jump right in and learn as you go.
You can have Samus run by tilting the Left Stick left or right. Tilt it down once to make Samus crouch. You can also adjust the aim of the Arm Cannon while running by tilting the Left Stick up or down at a diagonal.
Press the button rapidly to unleash Beam shots from Samus' Arm Cannon in the direction she's facing.
You can also fire powerful Missiles from Samus’ Arm Cannon. The number of Missiles that Samus has remaining is shown in the upper-left corner during gameplay. Replenish Missiles by scooping up items that appear when an enemy is defeated, or using a Total Recharge or Ammo Recharge Station.
Press the B Button while tilting the Left Stick to the left or right will make Samus do a Spin Jump. Samus can also grab onto ledges by tilting the Left Stick toward them while jumping or falling.
Squeeze through narrow horizontal passages by using the Slide move. This can be done from a standing position, or while running.
Stun enemies by striking them during an opening in their attack. You can immediately follow up successful counters with either Beam or Missile attacks. Enemies will temporarily flash a light when their attack can be countered, so make sure you get your timing down to strike during this window. You can also whip out a Melee Counter when running, jumping, sliding or crouching.
A Melee Counter becomes a powerful Dash Melee when running. This can instantly close the gap between you and the enemy so you can land an aggressive counter. Plus, this can damage enemies, unlike other Melee Counters.