That’s right. That’s why it’s been hard to make anything ever since! (laughs)
My own impression is that The Legend of Zelda: Ocarina of Time firmly established the “essence of Zelda.”
Something I always think as I work on the series is how hard it was to make The Legend of Zelda: Ocarina of Time, but it was also a great time. As mentioned earlier, we were making something unprecedented.
I was at a different company at the time, so no need to apologise to me! (laughs)
As we went through a process of trial and error and watched it take shape each day, it was really fun working on it. Each day we said, “Oh, look at what we did!” and that built up.
(Kazuaki) Morita-san17 at SRD programmed that. You don’t just cut the sign, but float it in the pond. When Miyamoto-san saw that, he burst out laughing and said, “Now that’s The Legend of Zelda!” 17Mr. Kazuaki Morita: Board member and Kyoto branch manager, SRD Co., Ltd. As a programmer, he has participated in development of numerous titles, including games in the Legend of Zelda and Super Mario Bros. series.
Aside from cutting the signs, The Legend of Zelda: Ocarina of Time was a game with lots of forms of gameplay that players were experiencing for the first time and that must have made them think, “What’s this?” and “What’s going on here?” Kawagoe-san, why do you think you were able to make a game like that?
In some ways, I think it was because of a certain fearlessness on the part of the staff. We were just getting acquainted with the Nintendo 64 hardware and began development in a state of excitement over all the possibilities. As a result, our feelings and behaviour packed a lot into the game out of a sense of “Well, if we can do this, then let’s do that, too!”
I think that fearlessness was indeed a big factor. You were a group of people who hadn’t learned before you began how hard it could be or how long it could take. (laughs)
The group believed that anything was possible with the Nintendo 64 system, plunged ahead, discovered a lot of interesting stuff, omnivorously adopted it, and threw it all together in a way without any friction, resulting in a dense concentration of material.
But as with the moon sliding into view, which came up earlier, a lot of things fell into place by chance.