Yes! (laughs) I’m so thankful that everyone who came said it was excellent.
Aonuma-san, today I would like to begin by asking about your experience on the concert tour1 covering Japan, America and the UK. I just happened to be on business trips so I couldn’t attend any of the concerts, but everyone who went talks about it with joy. 1Concert tour: The Legend of Zelda 25th Anniversary Symphony Concerts held in October in Japan, America and the UK to commemorate the 25th anniversary of The Legend of Zelda series.
Yes. In Japan, many people listened with tears in their eyes. Even the presenter was surprised.
I suppose everyone remembered their experiences playing the games. Music has the power to awaken memories.
During the overseas concerts, images from the games were projected on a screen. In my case, I remembered making the games.
I hear that at the concert in Los Angeles, everyone cheered as they listened. (laughs)
They really did cheer! (laughs) Not the whole time, of course, but when the music and images changed, they went, “Yaaaaay!”
Perhaps that’s a difference between Western culture, which is less hesitant to express emotion, and Japanese culture, which encourages a certain restraint.
I had heard speculation that the audiences wouldn’t be quite as effusive, but that wasn’t true. (laughs) They were comparatively quiet at the beginning and during the middle of songs, but when each song ended, the clapping and cheers were immense.
Yes. (laughs) That was about the same. In London, Ms. Zelda Williams2 came on stage as a guest and everyone went wild. 2Zelda Williams: An actress whose father is American film actor Robin Williams. Her father named her Zelda because he is a big fan of the series. In Europe, she appeared in TV commercials for The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, The Legend of Zelda: Four Swords Anniversary Edition and The Legend of Zelda: Skyward Sword.