Thank you for taking time out of your busy schedules today.
The previous incarnation of Sin and Punishment1, for the Nintendo 64, is a bit of a cult classic. I’ve asked you to come all the way here to Kyoto because I’d like to ask your help in conveying to as many people as possible what kind of people make Sin and Punishment and what is so great about it. I’m counting on you. 1Sin and Punishment: a shooting game developed for the Nintendo 64 and released only in Japan in November 2000. Since September 2007 the game is also available in Europe on the Virtual Console for 1200 Wii Points)
First, I’d like our guests from Treasure2 to introduce themselves. 2Treasure Co., Ltd.: A video game developer founded in 1992 with particular expertise in action and shooting games. Among the many games it has been involved in developing are Mischief Makers, Ikaruga and Wario World.
I’m Maegawa, president of Treasure. I served as producer on Sin and Punishment: Successor of the Skies.
I’m Nakagawa from Treasure. I was director this time, so in addition to my main job as programmer, I also did planning or whatever else came my way.
I’m Suzuki, a designer. I was an employee of Treasure when the first game came out, but now I’m a freelancer. I lent assistance this time as art director.
All right. It all began with the Nintendo 64 controller. At the time Nintendo had suggested two ways of holding it, left position and right position3, but most games called for the right position. 3Left and right positions: For right position, players would hold the right grip with their right hand, and use the thumb of their left hand to operate the analogue stick. For left position, players held the left grip in their left hand and used the thumb of their right hand to operate the analogue stick.
Mario 644 used the right position, so everyone used that. 4Super Mario 64: The first Mario 3D action game, released simultaneously with the Nintendo 64 in Europe in March 1997.
We started talking about how anyone hardly ever used the left position, even though you can perform independent actions with it.
So Sin and Punishment began with you deciding to make full use of the left position.
Yes. We thought maybe you could aim with the analogue stick and move with the +Control Pad in the left position.
We realised that the independent operations in the left position would be unexpectedly hard for players the first time they tried it.