Yes. I was the producer this time, but I was director for the N64 version.
Now I’d like to ask some questions to the Nintendo staff. Yamagami-san, you worked on the previous game, right?
Exactly. They were different. Even now I often say that among all the companies I’ve dealt with, they’re in the top three most difficult.
And what’s more, the original Sin and Punishment is among my top three most difficult games to develop. As for what was so difficult, usually when you ask when it will be done, the director will give you an estimated date.
But with Treasure, they say, “We don’t know. We’ll show you something when it’s done.” I’d say, “Well, that causes some trouble,” and they’d say, “But if we don’t know, we don’t know.” We went back and forth like that for a long time.
They’re polite about it, but what they’re really saying is “No idea” over and over again. (laughs)
Then after I’d waited a while, the prototype was done. When I played it, I was amazed.
You guessed it. I was truly amazed. And everyone at Treasure is a perfectionist, so the difficulty level was staggering.
When I said, “It’s too difficult. I can’t do it,” they responded, “Then you’re not good enough to be in charge of this project.”
Saying “Make it easier” is easy, but if you do, it loses that distinct Treasure style.
We wouldn’t be worth much if we crumbled just because we were ordered to do something. If you do something just because you’re told to, even though you don’t agree, the game will fall apart. But Yamagami-san was persistent in continually hammering away at our staff.