Speciaal interview over de Nintendo Classic Mini: NES – Deel 2: Balloon Fight
FamiConnichiwa, allemaal! Ik ben Akinori Sao, een schrijver uit Kyoto. In het kader van de release van het Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System interview ik game-ontwikkelaars. Het onderwerp van ons tweede deel is Balloon Fight. In deze game besturen spelers personages die aan ballonnen hangen en de ballonnen van hun tegenstanders lek moeten schieten. Balloon Fight kwam anderhalf jaar na de release van de Famicom1 uit en werd later ook uitgebracht voor het Nintendo Entertainment System (NES).
De ontwikkelaar achter deze game heet Yoshio Sakamoto. Sakamoto-san heeft aan allerlei games en gameseries gewerkt, waaronder Metroid, WarioWare, Rhythm Paradise en Tomodachi Life, maar ook aan de applicatie Miitomo voor smartphones en tablets. Hij werkte nog maar drie jaar bij Nintendo toen hij Balloon Fight ontwikkelde. Ik vroeg hem hoe het was om in zijn jonge jaren aan deze game te werken en of er tijdens het ontwikkelen iets interessants gebeurde.
Sao: De arcadegame Balloon Fight kwam uit in november 1984 en de Famicom-versie werd in januari 1985 uitgebracht. Dat was je derde jaar bij Nintendo.
Sakamoto: Ik begon als ontwerper voor Game & Watch2. Eerst hielp ik alleen mee, maar ik kreeg ook de verantwoordelijkheid om een paar nieuwe Game & Watch-games te maken.
2. Game & Watch: Een serie handheld-gamesystemen met LCD-schermen. Op ieder systeem stond één game. De eerste game werd in 1980 uitgebracht in Japan en wereldwijd werden er in totaal 43,3 miljoen exemplaren uit deze serie uitgebracht.
Sakamoto: Voor die serie waren er games als Snoopy3, Donkey Kong Circus4, Mario’s Bombs Away5 enzovoort. Ik heb aan al die games gewerkt.
3. Snoopy: Een game waarin Snoopy met een hamer muzieknoten uit een piano moet raken.
4. Donkey Kong Circus: Een game waarin Donkey Kong op een ton staat en ananassen in de lucht moet houden.
5. Mario’s Bombs Away: Een game waarin Mario door de jungle rent en moet voorkomen dat de lont van een bom wordt aangestoken.
Sakamoto: De arcadegame Vs. Wrecking Crew6. Destijds dacht mijn baas Gunpei Yokoi7 dat als je kon tekenen, je ook games kon maken. Ik bleef dus ook tekenen terwijl ik games ontwierp. Uiteraard moest ik Yokoi-san vaak om raad vragen.
Vs. Wrecking Crew: Een arcadegame die in 1984 uitkwam in Japan.
7. Gunpei Yokoi (1941-1997): Terwijl hij bij Nintendo in dienst was, werkte Yokoi aan hardware zoals Game & Watch en de Game Boy. Hij speelde ook een belangrijke rol bij de ontwikkeling van producten als Robotic Operating Buddy (R.O.B.) en Dr. Mario.
Sao: Voor Game & Watch werd geen pixel-art gebruikt, dus je begon pixel-art te tekenen voor Vs. Wrecking Crew.