Nintendo Classic Mini: NES special interview – Volume 2: Balloon Fight
FamiConnichiwa, everyone! I’m Akinori Sao, a writer in Kyoto. I’m interviewing video game developers to commemorate the release of the Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System. The topic for our second instalment is Balloon Fight. This game, in which players control characters who hang from balloons and try to pop their opponents’ balloons, was released one and a half years after the Famicom1 system’s release, and later for the Nintendo Entertainment System (NES).
The developer who made this game was Yoshio Sakamoto. Sakamoto-san has worked on many games, from the Metroid, WarioWare and Rhythm Paradise series to Tomodachi Life and the smart device application Miitomo, but it was only his third year at the company when he developed Balloon Fight. I asked him about how he felt as a young man working on this game and about any interesting events that happened along the way, so I hope you’ll read to the end.
Sao: The arcade game Balloon Fight came out in November of 1984, and the Famicom version came out in Japan in January the next year, which was your third year at Nintendo.
Sakamoto: I began as a designer for Game & Watch2. At first, I just helped out, but I also became responsible for making some of the Game & Watch titles.
2. Game & Watch: A line of handheld game devices with LCD screens, each of which contained one game. The first game was released in Japan in 1980, and the line went on to sell a total of 43.4 million devices worldwide.
Sakamoto: That series had titles like Snoopy3, Donkey Kong Circus4, Mario’s Bombs Away5, and so on. I worked on all of those.
3. Snoopy: A game in which Snoopy uses a hammer to hit musical notes coming from a piano.
4. Donkey Kong Circus: A game in which Donkey Kong stands atop a barrel and tries to keep pineapples aloft.
5. Mario’s Bombs Away: A game in which Mario runs around the jungle and attempts to stop a bomb from being lit.
Sakamoto: The arcade game Vs. Wrecking Crew6. Back then, my boss Gunpei Yokoi7 believed that if you can draw, you can make games. So I would continue drawing as I designed games. Of course, I had to consult Yokoi-san about many things.
Vs. Wrecking Crew: An arcade game that appeared in 1984 in Japan.
7. Gunpei Yokoi (1941-1997): During his time at Nintendo, Yokoi-san worked on game devices such as Game & Watch and Game Boy, and he was an integral figure in development of such products as Robotic Operating Buddy (R.O.B.) and Dr. Mario.
Sao: Game & Watch didn’t use pixel art, so you began drawing pixel art with Vs. Wrecking Crew.