Ishii, hoe voelt het, nu je The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D hebt afgerond?
Ik ben trots maar ik denk dat iedereen bij Grezzo fantastisch werk heeft geleverd. Het team vond het enorm belonend en de uitdrukking op hun gezichten sprak boekdelen. Ik denk dat dat kwam omdat het zowel zwaar als leuk was. Het mooiste vond ik dat we hetzelfde gevoel hadden als het oorspronkelijke team.
Ik vertel de medewerkers vaak dat we geen spellen maken omdat iemand ons dat opdraagt, maar dat we vooruit kijken en ons voorbereiden. Als we die instelling niet hadden, zouden we onze visie over wat we nog meer willen doen verliezen.
We vroegen je om deze uitdaging aan te gaan omdat we veel van jullie verwachtten. We waren zeker van jullie instelling met betrekking tot het maken van videogames en elk van jullie individuele krachten, maar ik heb het idee dat jullie nog een stapje verder zijn gegaan.
Dankjewel. Toen ik Grezzo oprichtte was ik uiterst geïnteresseerd in de hoge kwaliteit van Nintendo’s spellen. Ik heb nu mogen proeven aan wat daarachter ligt, door aan dit spel te werken met Miyamoto, Aonuma, Shimizu, Haruhana en Takizawa.
Het idee dat iets pas duidelijk wordt als er door vele mensen naar gekeken wordt. Veel van Nintendo’s medewerkers delen dat beeld. En meer dan dat, iedereen borduurt voort op de ideeën en inzichten van anderen door er vanuit de x-as naar te kijken, bij wijze van spreken. Ik vond het ongelofelijk interessant om te zien hoe iemand als Miyamoto daar dingen aan toevoegt door de dingen vanuit de y-as te bekijken.
Ja. Als Miyamoto het spel speelde zei hij, ‘Dit maakt spelers wel of niet blij…’ Die simpele opmerking maakte op mij een grote indruk. Miyamoto heeft een speciale gave om de dingen vanaf alle kanten te bekijken.
Ik denk ook dat Miyamoto’s talent om zijn dingen op verschillende manieren te belichten ongelooflijk is. De snelheid waarmee hij een nieuw perspectief vindt en de middelen die hij daarvoor gebruikt zijn ongelofelijk.
Ik zag dit keer met eigen ogen hoe Miyamoto’s inzicht het hele team van Nintendo naar een hoger niveau tilt. Wat zo ongelofelijk is aan Nintendo, is hoe zo veel mensen het niveau van het hele project proberen te verhogen door zich aan de visie van de regisseur te houden, en te zeggen, ‘Hoe kan ik dit verbeteren vanuit mijn vakgebied?’ Dus wij van Grezzo konden daar niet voor onderdoen!
Toen ik begon aan de ontwikkeling van een spel voor hardware die het daglicht nog niet had gezien, was ik tegelijkertijd blij en bezorgd. Maar terwijl ik sprak met Miyamoto, Aonuma, Shimizu en Ikuta, verdween die bezorgdheid. Door met iedereen te praten begreep ik hun herinneringen en kon ik elke kwestie oplossen.
Het laatste jaar was het een gekkenhuis. Ik denk dat het team fantastisch werk heeft geleverd en dat het enthousiasme van de oorspronkelijke ontwikkelaars overkwam via de oude broncode. Er waren ongeveer zeven programma’s voor één eindbaas. Bij een van de incomplete delen had iemand een opmerking geplaatst met de tekst, ‘Ik reken op… wie er hierna ook aan werkt.’ Ik vraag me af wie dat was (lacht).