Ja, dat klopt.
Zelfs binnen de 25-jarige geschiedenis van de Legend of Zelda-spellen herinneren veel mensen zich The Legend of Zelda: Ocarina of Time als iets speciaals.
Ik ben één van hen. Rond de tijd dat we Super Smash Bros.14 afrondden was ik toevallig in Kyoto en ik herinner me dat ik op 21 november met het nodige enthousiasme een winkelexemplaar mee naar huis nam. 14. Super Smash Bros. is een actievechtspel dat in januari 1999 in Japan werd uitgebracht voor het Nintendo 64-systeem. Het werd ontwikkeld door HAL Laboratory, Inc., waarvan Satoru Iwata de president-directeur was.
Ik zat toen bij HAL Laboratory, maar toen ik Ocarina of Time speelde, was ik verbluft. Natuurlijk was Super Mario 64 ook verbluffend, maar Ocarina of Time liet me veel dingen zien die ik nog nooit in een eerder spel was tegengekomen.
Dit is iets waar ik destijds in interviews over sprak, maar ik had een sterk gevoel dat we iets als warmte, geur en vochtigheid in het spel tot uiting konden brengen.
Je kon een bepaalde sfeer voelen. Een van de dingen die ik zei in Iwata Vraagt: Nintendo 3DS – één van onze ‘Iwata vraagt’-sessies over het Nintendo 3DS-systeem – was dat dit het eerste spel was dat je een week gevoel in de knieën kon bezorgen als je vanaf een hoge plek naar beneden keek, bijvoorbeeld als je in de waterval springt.
Precies (lacht)! Die maandagochtend riep ik iedereen bij me en zei ik: “We gaan iets doen met de naam ‘automatisch springen’!” Iedereen reageerde hetzelfde: “Wat?!” Het team dat Mario-spellen had gemaakt moest de springknop opgeven.
Toen kon je automatisch over een gat in de weg springen, zonder zelfs maar op een knop te drukken.
Inderdaad. Een extra voordeel was dat we de houding konden programmering die Link na het springen aannam.
Op die manier konden we Link met zijn hoofd omlaag naar beneden laten duiken voor een hoge waterval. Een Caribische duikershouding (lacht)!