Waarom experimenteerde je niet met een spel met een eerstepersoonsperspectief?
Maar… ik denk dat we wel degelijk een beetje hebben geëxperimenteerd met een eerstepersoonsperspectief.
O, is dat zo (lacht)? Dus we lieten Link vanuit een derdepersoonsperspectief verschijnen, maar het was echt heel moeilijk om de beeldelementen goed op elkaar aan te laten sluiten. Ik herinner me dat ik de onmogelijkste verzoeken indiende bij Iwawaki-san.
Ja (lacht). Dankzij hem konden we Link de hele tijd laten zien, maar het zorgde voor grote problemen die extreem makkelijk op te lossen zouden zijn geweest bij een eerstepersoonsperspectief, zoals het cameragebruik en de gevechten.
Ja. Om die problemen op te lossen, moesten we een hoop nieuwe gereedschappen ontwikkelen. Een ervan was ‘Z Targeting’11. 11Z Targeting: als de speler op de Z-knop drukt, verandert niet alleen het uitzicht naar een camerastandpunt vlak achter Link, maar kan Link ook op afstand met personages praten en een voordeel krijgen in gevechten door op vijanden te richten. In The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D drukken spelers op de L-knop.
Als je bijvoorbeeld in Super Mario 64 probeerde een bord te lezen, rende je er soms gewoon rondjes omheen.
Juist. We vroegen ons af wat we daaraan konden doen en toen Koizumi-san bij het team kwam, zei ik: “Aangezien we iets met actie in chanbara-stijl gaan doen, gaan we naar het Toei Kyoto Studio Park12!” 12Toei Kyoto Studio Park is een onderdeel van Toeis filmstudio’s in Kyoto dat open is voor publiek. Dit gedeelte fungeert als een themapark waar bezoekers historische theaterdecors en voorstellingen kunnen bekijken.
Hè? Naar Toei Kyoto Studio Park… omdat jullie iets met actie in chanbara-stijl gingen doen?
We dachten dat we misschien wat ideeën zouden opdoen door daarheen te gaan. We kregen toestemming van onze baas, dus Koizumi-san, Ikeda-san en ik gingen op pad. Het was absoluut een warme zomer!
Toen we door het park liepen en alles bekeken, was het zo warm dat we een schouwburg indoken om af te koelen. Ze gaven er een ninjashow. Een aantal ninja omsingelde de belangrijkste samurai en één sloeg toe met een kusarigama (sikkel met ketting). De samuraileider ving de aanval met zijn linkerarm op, waarbij de ketting strak werd gespannen, en de ninja bewoog in een cirkel om hem heen.
Wat Z Targeting aangaat, geloof ik dat we begonnen door te opperen dat we een goede manier wilden hebben om tegenstanders voor je te slaan, toen we aan Super Mario 64 werkten.