Wat is het belangrijkste verkoopargument voor dit product?
De belangrijkste is dat vier spelers tegelijk kunnen spelen, en op elk moment kunnen beginnen en stoppen. In de drie verloren Kirby-spellen kon je ook met z’n vieren tegelijk spelen, maar dit keer is het ons eindelijk echt gelukt.
Verschillende spelers in een zijwaarts bewegend spel is iets wat Miyamoto al heel lang wil maken. We hebben het met Mario en Luigi een aantal keren geprobeerd, zoals in Mario Bros.18 In New Super Mario Bros. Wii19 lukte het ons uiteindelijk om vier spelers te laten spelen. En nu, na elf jaar proberen, kan het ook met Kirby. 18Mario Bros.: een actiespel dat in juni 1983 voor het eerst verscheen in de speelhallen. 19New Super Mario Bros. Wii: een actiespel voor het Wii-systeem, dat in december 2009 werd uitgebracht in Japan. Het was het eerste Super Mario Bros.-spel met een spelstand voor vier spelers.
Ja. Ik hou van Mario, maar ik wilde het iets anders doen dan in New Super Mario Bros. Wii. Daarin ga je terug naar de wereldkaart en stel je een extra Wii-afstandsbediening in, zodat je met meer spelers kunt spelen. De manier waarop je dit doet werkt goed en stabiel, maar ik vroeg me af of we niet iets drastischers konden doen, en gebruikte het hulpsysteem uit Kirby Super Star Ultra als leidraad.
Je drukt op de selectknop en er verschijnt hulp voor de vaardigheid die je hebt opgezogen. Dat hulpsysteem ontstond door een suggestie van Miyamoto, toen (Masahiro) Sakurai20 en ik in Kyoto waren voor een bespreking. 20Masahiro Sakurai: spelontwerper en vertegenwoordiger van SORA, Inc. In de tijd dat hij in dienst was bij HAL Laboratory, Inc., werkte hij aan spellen uit de Kirby- en Smash Bros.-serie.
Dat klopt. Ik vond het fantastisch. Het was knap moeilijk om spelers op elk moment te laten meedoen of stoppen, maar als je een Wii-afstandsbediening in je handen hebt, kun je meteen meespelen. Het is revolutionair, en het resulteerde in de ontwikkeling van een spel dat spelers op een fanatieke manier kunnen spelen.
Zoals Yamagami al zei, richtten we ons eerst op de stand voor één speler, maar daarna begonnen we voorwerpen en acties voor vier spelers toe te voegen. We ontwierpen scenario’s die wat moeilijker waren dan normaal. We dachten dat we er zo voor konden zorgen dat spelers die in de problemen kwamen om hulp zouden vragen. Het tweede gedeelte is dus wat moeilijker dan voorgaande spellen uit de serie. En omdat het een spel voor vier spelers is, wilden we wat meer spetterende scènes toevoegen, en bedachten we een manier waarop de personages voorwerpen kunnen dragen .
Het zijn nieuwe voorwerpen, die Kirby mee kan nemen door ze aan te raken. Het systeem lijkt op dat in Kirby 64: The Crystal Shards, maar in tegenstelling tot de kopieervaardigheden, kun je voor het eerst in de serie voorwerpen meenemen en gebruiken.
Dat lijkt op voorwerpen in de Super Smash Bros.-serie21. Het ziet er echt ongelofelijk goed uit. De programmeurs hadden de opdracht gekregen om een spel voor één speler te maken, maar daarna vertelden jullie ze, ‘Eigenlijk hadden we nóg iets in gedachten.’ Uiteindelijk waren het de programmeurs die zeiden, ‘We willen het mogelijk maken om met vier Kirby’s tegelijk te spelen!’ Was het toeval dat jullie op dezelfde golflengte zaten? 21Super Smash Bros.-serie: een reeks vechtspellen die werd ontwikkeld door HAL Laboratory en uitgegeven door Nintendo. Het eerste spel werd in 1999 uitgebracht in Japan, voor het Nintendo 64-systeem.
Eh... Ik grijp deze kans om me voor iets te verontschuldigen. We wilden absoluut een spel maken voor vier spelers. Maar in het begin vertelde je ons om met een spel voor één speler te beginnen. Dus al vrij vroeg maakten we in het geheim de afspraak met HAL Laboratory om een multiplayer-spel te maken. Met andere woorden, we deelden de wens om het uit te breiden naar vier spelers. We bereiden ons voor op de dag dat we ons geen zorgen meer hoefden te maken om het spel voor één speler, en we de meerspeler-stand onder handen konden nemen. Daarom verliep alles zo soepel, toen we serieus over vier spelers begonnen te praten.