Dank voor je geduld, Yamagami.
Dit is het eerste Kirby-spel waar je in elf jaar aan hebt gewerkt. Kun je ons vertellen wat er door je hoofd ging toen Hattori bij het project betrokken werd, en wat je het team wilde vertellen om het te kunnen voltooien?
Natuurlijk. Toen ik er voor het eerst over werd benaderd, begreep ik niet waarom de drie voorgaande spellen waren afgeblazen. Ik dacht dat als ik dat mysterie kon ontrafelen, ik er een oplossing voor kon vinden. Maar toen ik de spellen bekeek, bleken ze in een vergevorderd stadium te zijn. Ook al kwam ik achter de reden, ik zou het nooit helemaal begrijpen. Dus ik gaf het zoeken naar een reden op en besloot aan de slag te gaan met de delen die al bestonden. Ik vroeg Hattori om hulp, omdat zij goed is in het samenvoegen van onderdelen..
Juist. Daarna kwam (Kazuhiro) Yoshikawa12 aan boord, die goed is in actiespellen, en ik liet ze samenwerken. Omdat de drie voorgaande pogingen waren gestaakt, probeerden we HAL Laboratory met z’n drieën heel nauwkeurig duidelijk te maken wat we in gedachten hadden. Bovenal wilden we een product maken dat verkocht zou worden. In maart vorig jaar begonnen de besprekingen, en in die tijd verklaarden we, ‘Het product wordt in augustus of september van het volgende jaar uitgebracht. Het besluit is genomen dus we moeten het zien te voltooien.’ 12Kazuhiro Yoshikawa: afdeling voor softwareontwikkeling van de divisie voor entertainmentanalyse & ontwikkeling.
Inderdaad. In het begin vertelden we ze alleen, ‘Maak een spel voor één speler,’ zonder het hele concept uit de doeken te doen. We wisten dat we een spel voor vier spelers wilden maken, maar we wilden ze niet meteen teveel belasten. We lieten ze om te beginnen een spel voor één speler maken, en introduceerden stukje bij beetje het multiplayer-element. We probeerden zo open mogelijk te zijn over de onderdelen die waren gedaan en zeiden, ‘We zijn al een eind gekomen,’ en, ‘Het ziet er goed uit, als je bedenkt in welk stadium we ons bevinden.’
Oké, Hattori. Jij hebt niet non-stop aan dit spel gewerkt, dus wat speelde er door jouw gedachten toen ze je een aantal onderdelen gaven en vertelden dat je er iets mee moest doen?
Toen ik begon hingen er donkere wolken over het project. Ik hoorde van iedereen in het bedrijf dat er al drie onvoltooide spellen waren en dat er in meer dan tien jaar nog niets was afgerond. Ik voelde me dus een beetje... in het nauw gedreven (lacht).
Ik was in het begin een beetje bang en dacht, ‘Ik haal een nacht door met de anderen om erin te komen!’ Maar toen ik eenmaal begon, merkte ik dat ik nog nooit aan een project had gewerkt waarbij ik de ontwikkelaars met zo’n gerust hart aan hun lot kon overlaten.
Ik was er vanaf de eerste vergadering van overtuigd dat het goed zou komen. Ik dacht, ‘Deze komt hoe dan ook af. Dit kan onmogelijk mislukken.’
Daar lijkt het wel op (lacht). Maar ik kon werkelijk geen reden bedenken waarom het niet zou lukken. Het was geen logische conclusie. Het kwam door de energie van het team. Ik bedoel, na drie mislukkingen schoten hun ogen vuur!
Ja, de vierde keer drukt de last van het verleden op je schouders en verlies je je motivatie. En net als je dat denkt, weet een team Kirby-liefhebbers – met ogen die vuur schieten – de klus snel en op een onnavolgbare manier te klaren.
Ja! Ze lieten ons allerlei dingen zien en zeiden, ‘Is dit niet cool?’ (lacht). Dus ik wist vanaf het begin dat het ze zou lukken. De enige twee verzoeken die we hadden, waren dat ze de supervaardigheden behielden en dat vier spelers gelijktijdig met Kirby konden spelen.