Eindelijk is het zover (lacht).
Je ging naar Nintendo toen ik zo’n vier jaar in dienst was bij HAL Laboratory2, dus dat is nu ongeveer elf jaar geleden. 2HAL Laboratory, Inc.: een ontwikkelaar van videogames. Het bedrijf wordt in Japan ook wel Haruken genoemd.
Oké. Ik ben Shigefumi Kawase, de producent van dit spel. Allereerst wil ik iedereen die hierop heeft gewacht bedanken. We hebben eindelijk weer een Kirby-spel gemaakt voor een tv-systeem.
Het is elf jaar geleden dat er voor het laatst een volledig nieuw spel werd uitgebracht in de normale Kirby-serie. (Opmerking: met de normale Kirby-serie worden de spellen bedoeld met de woorden ‘Star Kirby’ in de Japanse titel. In deze spellen gebruikt Kirby zijn kenmerkende kopieervermogen door vijanden op te zuigen en hun krachten over te nemen.)
Ja. Ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik was de oorspronkelijke ontwerper van een team met de naam Jack’s Beanstalk3, en werkte aan spellen als Pokémon Snap" onclick="MLHelper.showImage('/NOE/images/interview_content/ia_kirby_wii_slide001.jpg', 'Pokémon Snap',500,349); return false;" href="javascript:void();">Pokémon Snap.4. Tegenwoordig werk ik als producent in Tokio. Over die pauze van elf jaar tussen Kirby-spellen voor een tv-systeem; meteen na Kirby 64: The Crystal Shards 5 begonnen we te werken aan een nieuw Kirby-spel. Dat was in de tijd van het Nintendo GameCube-systeem. En tijdens de E36 werden er schermafbeeldingen van getoond. 3Jack’s Beanstalk: een projectteam dat in 1999 voortkwam uit een samenwerkingsverband tussen Nintendo en HAL Laboratory. 4: een camera-actiespel dat in maart 1999 werd uitgebracht voor het Japanse Nintendo 64-systeem. 5Kirby 64: The Crystal Shards: een actiespel voor het Nintendo 64-systeem, dat in maart 2000 werd uitgebracht in Japan 6E3 (Electronic Entertainment Expo): een videogamebeurs die doorgaans plaatsvindt in Los Angeles.
O, geloof me, dat ben ik niet (lacht)! Maar daarna zijn we er nooit mee verdergegaan. Ik weet zeker dat er mensen waren die zich afvroegen wat er met dat spel was gebeurd. Het was voor veel mensen een mysterie.
Nee. Er zijn in werkelijkheid drie verloren Kirby-spellen. De eerste was het spel waarvan schermafbeeldingen werden getoond op de E3. Het was een Kirby-spel dat door vier mensen tegelijk kon worden gespeeld. Het was in die tijd dat ik leerde hoe moeilijk het is om een spel te maken dat zowel alleen als door verschillende mensen tegelijk kan worden gespeeld.
Als het was uitgebracht, zou dat vlak na Kirby Air Ride .7 zijn geweest. 7Kirby Air Ride: een actie-racespel voor het Nintendo GameCube-systeem, dat in juni 2003 werd uitgebracht in Japan.
Juist. Het tweede spel was een experiment – een extreem uitdagend spel waarin spelers Kirby vrij konden besturen in een driedimensionale omgeving. Maar helaas wisten we de kwaliteit waar we op hoopten niet te bereiken, dus het spel is nooit afgerond. De derde bevatte een geanimeerde Kirby en leek een beetje op een pop-upboek. We vernieuwden de kopieervaardigheden en maakten hem sterker. Het heeft ons elf jaar gekost om deze drie spellen te maken, en er vervolgens weer mee te stoppen.
Er werden gedurende lange tijd schermafbeeldingen getoond en releasedatums gewijzigd. En daarna stapten we van het GameCube-systeem over op het Wii-systeem. Miyamoto zegt dat je videogames nooit helemaal voltooit. Het is moeilijk als het gewoon niet lukt om een spel tot één geheel te maken.
Ik begrijp het. En dan nu Kumazaki. Kun je ons vertellen hoe jij hierbij betrokken was, en wat jouw ervaringen waren met de Kirby-serie?