So what is the product’s selling point?
The biggest one is four-person simultaneous gameplay and the way players can join or leave at any moment. Four-person simultaneous play was part of the first of the three lost Kirby games, and this time we finally did it.
“Multiple players in a side-scroller” is something Miyamoto-san has wanted to do for a long time. We had tried it multiple times with Mario and Luigi, like in Mario Bros.18 We finally achieved four players for Mario with New Super Mario Bros. Wii19, and now after 11 years of twists and turns, it has come true for Kirby. 18Mario Bros.: An action game that first appeared in arcades in June 1983. 19New Super Mario Bros. Wii: An action game released for the Wii console in December 2009 in Japan. The first Super Mario Bros. game to feature a four-person multiplayer mode.
Yes. I love Mario, but I wanted to do something a little different from New Super Mario Bros. Wii. With it, you return to the World Map and set up the Wii Remote controller to increase players. The specs are attractive and it’s highly stable, but I wondered if we couldn’t do something more drastic and used the Helper system in Kirby Super Star Ultra as a reference.
You press Select and a Helper appears for an ability you have inhaled. That Helper system stems from a suggestion Miyamoto-san made once when (Masahiro) Sakurai-san20 and I went to Kyoto for a meeting. 20Masahiro Sakurai: SORA, Inc. representative and game designer. During his employment at HAL Laboratory, Inc., he was involved with creating games like the Kirby series and the Smash Bros. series.
That’s right. I thought it was amazing. Allowing new players to join and leave anytime was quite difficult, but as long as you have the Wii Remote, anyone can join in a flash. It’s revolutionary and resulted in game developments that allow players to enjoy aggressive gameplay.
As Yamagami-san said, we focused on the single-player mode first, but from that time on, we actually tried to include devices and actions with four players in mind and made scenarios throughout that were a little more difficult than usual. That way, we thought when players ran into trouble, they could say, “Hey, help me out!” So in the latter half, the game gets a little more difficult than in previous games in the series. And since it’s multiplayer, we wanted to put in more riotous scenes and prepared a way for the characters to carry items .
They’re new items that Kirby can carry around once he touches them. It’s a system like in Kirby 64: The Crystal Shards, but it’s the first time in the series that, unlike Copy Abilities, you carry around special items and perform actions.
That setup is similar to items in the Super Smash Bros. series21. It really is amazingly well done. The programmers had been told, “First, make a single-player game,” then it was “Actually, we had something more in mind,” and in the end the programmers were thinking, “We want to make four Kirbys possible!” Is it mere chance that they were on exactly the same wavelength? 21Super Smash Bros. series: A series of fighting action games developed by HAL Laboratory and released by Nintendo. The first game was released for the Nintendo 64 system in 1999 in Japan.
Um, I should use this chance to apologise for something. We definitely wanted to make a four-player game. But at first, you said we should start by making a single-player game. So, rather early on, we secretly agreed with HAL Laboratory to eventually make it a multiplayer game. In other words, we shared a desire the whole time to expand it for four players. We prepared for the day when we wouldn’t need to worry any more about it as a single-player game and could tackle multiplayer gameplay. That’s why it went so smoothly once we started seriously talking about four players.
So no tea table got upended. Instead, you thought, “Just what we were waiting for!”