It’s finally done. (laughs)
You went to Nintendo after I had been at HAL Laboratory2 for about four years, so it’s been about 11 years now. 2HAL Laboratory, Inc.: A video game developer. Also called Haruken for short in Japanese.
Okay. I’m Shigefumi Kawase, this game’s producer. First, let me say thank you to everyone who’s been waiting. We’ve finally made another Kirby game for a home console.
It’s been 11 years since the last completely new game in the main Kirby series. (Editor's note: the main Kirby series refers to the set of games that, in Japanese, have "Star Kirby" in their title. In these games, Kirby uses his signature Copy Ability of inhaling enemies to absorb their powers.)
Yes. To begin by introducing myself, I was originally a designer on a team called Jack’s Beanstalk3 and worked on games like Pokémon Snap" onclick="MLHelper.showImage('/NOE/images/interview_content/ia_kirby_wii_slide001.jpg', 'Pokémon Snap',500,349); return false;" href="javascript:void();">Pokémon Snap4. Now I’m a producer in Tokyo. As for that 11-year gap between home console Kirby games, right after Kirby 64: The Crystal Shards 5, we immediately began working on a new Kirby game. That was during the time of the Nintendo GameCube system, and screenshots were shown at E3.6 3Jack’s Beanstalk: A collaborative project team with Nintendo and HAL Laboratory. Established in 1999. 4: A camera action game released for the Nintendo 64 system in March1999 in Japan. 5Kirby 64: The Crystal Shards: An action game released for the Nintendo 64 system in March 2000 in Japan. 6E3 (Electronic Entertainment Expo): A video game trade show usually held in Los Angeles.
Oh, believe me, I’m not! (laughs) But after that, it never got updated, and I’m sure some people would wonder and ask, “What ever happened to that game?” To some, it had become an object of mystery.
Yes. Actually, there are three lost Kirby games. The first one is the one that pictures were shown of at E3. It was a Kirby game based on the concept of four-person simultaneous gameplay. That was when I learned how difficult it is to make a game that is both multiplayer and single player.
If it had come out, it would have been soon after Kirby Air Ride .7 7Kirby Air Ride: An action racing game released for the Nintendo GameCube system in June 2003 in Japan.
That’s right. The second one was an experiment with extremely challenging gameplay that placed Kirby in 3D space and allowed players to move around freely. But unfortunately, we weren’t able to achieve the quality we hoped for and it never reached completion. The third one involved an animated Kirby, sort of like a pop-up book. We renewed the Copy Abilities, and tried to power it up. We spent 11 years… making and abandoning these three games.
During that time, screenshots were shown and release dates went unannounced for a long time. Then the Nintendo GameCube system changed to the Wii console. Miyamoto-san says that video games are something you never really complete. It’s hard when a game simply refuses to come together.
We wanted to bring it out when the fans wanted, but the movement wouldn’t feel right or we wanted to deliver more of a surprise to the fans, and we couldn’t bring one out in a final form. We experienced that difficulty for 11 years.
I understand. Next is Kumazaki-san. Could you tell us about how you were involved and your history with the Kirby series?
Sure. I’m Shinya Kumazaki, director of Kirby’s Adventure Wii. I was mainly involved with overall supervision and adjustment of the game, and I also did some writing of the script and game text. I’m glad to be here.