Ik hoor graag van jullie hoe het uiteindelijke product zich verhoudt tot wat jullie mogelijk achtten met de Wii-afstandsbediening Plus, en hoe moeilijk het was. Ebisu, wil jij alsjeblieft beginnen?
Bij Good-Feel vonden we het moeilijk om de sensor van de Wii-afstandsbediening Plus af te stemmen op menselijke bewegingen.
De Wii-afstandsbediening Plus is een precisieapparaat, maar hij heeft bepaalde eigenschappen waardoor het niet makkelijk is om hem volledig te begrijpen.
Mensen bewegen op veel verschillende manieren. In Veggie Guardin’, bijvoorbeeld, denk je misschien dat je recht naar voren slaat. Maar in werkelijkheid beweeg je de Wii-afstandsbediening Plus in een hoek. Dat was iets waar we voor moesten compenseren.
Elk keer moet je de hamer neer laten komen op het punt waar je op richt. Maar ik denk dat jullie verschillende andere ideeën hadden, die alleen mogelijk waren met de Wii-afstandsbediening Plus. Kun je daar wat over vertellen, Mizobe?
Met de Wii-afstandsbediening Plus kun je plezier beleven op een manier die voorheen niet mogelijk was. Ik denk dat Star Shuttle een goed voorbeeld is van een nieuwe manier van spelen, die niet mogelijk was met de oorspronkelijke Wii-afstandsbediening. Je hebt allerlei soorten spellen – spellen die je zittend speelt, spellen als Veggie Guardin’ waarbij je je hele lichaam gebruikt en spellen die je buiten het scherm speelt.
Wij gebruikten een ongewone besturing waarbij je de Wii-afstandsbediening Plus moest draaien, wat Nintendo de nodige hoofdbrekens kostte. Als je te snel draait word je moe, en het was lastig om dat aan te passen.
Het was lastig omdat het een unieke manier was om een spel te besturen. Was het moeilijk om het signaal van de Wii-afstandsbediening Plus te vertalen als echte bewegingen?
We moesten bij de bewegingen rekening houden met menselijke fouten dus de experimentele fase was erg moeilijk. Maar toen dat eenmaal was gedaan werkte het goed.
Er is een kleine vertraging tussen het bewegen van je hand en wat er op het scherm gebeurt. Je hebt een vertraging die ontstaat in de hardware en in de manier waarop het aanvoelt voor de speler. Onze grootste uitdaging was dus ervoor te zorgen dat het precies zo bewoog als het aanvoelde. Maar zelfs als het voor mij goed aanvoelde, bewegen mensen de Wii-afstandsbediening Plus op verschillende manieren. Uiteindelijk hebben we de spelbesturing weten te maken zoals we wilden. Geluid en trillingen zijn ook belangrijk.
Ik nam een stap terug en keek ernaar vanuit het oogpunt van de spelers. Ik denk niet dat veel spelers in de gaten hebben of ze nu een Wii-afstandsbediening of een Wii-afstandsbediening Plus vasthouden. Ik denk dat als je het hebt over de besturing van de spelelementen, in welke minigame dan ook, dat het een goed product is.
In Flutter Fly wapperen mensen hun waaier op compleet verschillende manieren. De bewegingssensor registreert hun bewegingen uiterst nauwkeurig dus het was moeilijk om al die bewegingen op dezelfde manier te vertalen. Maar volgens mij is het uiteindelijk prima gelukt.