Zouden jullie beide Tekken in eigen woorden willen beschrijven?
Als je het woord vechtspel hoort, denk je meteen “diepe tactieken”, maar de termen waar ik aan denk na 15 jaar spelen zijn “opwinding” of zelfs “euforie”. Met Tekken zorg ik ervoor alle nadruk te leggen op de opwinding die je voelt als je aanvalt.
De verliezende persoon, krijgt een stevige afstraffing. Ze lijken helse pijnen te lijden, of worden abnormaal ver weggeslagen, of zelfs vertrapt. De verliezende persoon raakt flink gefrustreerd, maar dat maakt het nou net zo opwindend als je de aanval inzet. In andere landen zeggen ze “Tekken is agressief”, en dat is volgens mij ook wel het soort vechtspel dat Tekken is.
Daar ben ik het mee eens. De reden dat ik als speler verslingerd raakte aan Tekken, was de vloeiendheid van de bewegingen en de opwinding, omdat het allemaal zo goed voelt. Er is bijvoorbeeld een aanval genaamd Phoenix Smasher, en als het lukt die als tegenaanval te gebruiken, voelt dat geweldig. Je kunt er een halve energiemeter mee leegmaken.
Maar als je de opwinding van de aanval nastreeft, krijg je dan niet te maken met veel tegenstellingen?
Ja. De grootste tegenstellingen treden op in de spelregels. Theoretisch gesproken moeten er regels zijn als je een winnaar en een verliezer wilt hebben, en die regels moeten logisch zijn. Maar tegelijkertijd is de euforie die voortkomt uit de strategie van het gevecht direct verbonden aan de geanimeerde uitdrukkingen en de tijdslimiet en de manier waarop de energiemeter terugloopt. Hoe cool een effect ook is, als de energiebalk maar een klein beetje terugloopt, is er geen euforie. Als de energiemeter sterk terugloopt, is het gevoel van opwinding groter, maar gooi je misschien de tactiek door de war. Dus we moeten altijd streven naar een zeker evenwicht. En nog niet anders... o, kan ik dat eigenlijk allemaal wel zeggen?
Er is ook een aanval genaamd Aerial Combo, waarin je je tegenstander de lucht in tilt en verschillende keren raakt. Dit wordt vaak als climax gebruikt in films en tekenfilms en zelfs stripboeken. Het is heel leuk om te doen, en komt op de toeschouwers indrukwekkend over. Volgens mij is er geen ander moment waarbij de opwinding bij iedereen zo sterk is. Maar als iets voor jou goed voelt, voelt het voor de tegenstander...
Dat klopt. Jullie betalen beide evenveel om het spel te spelen, maar er bestaat een kans dat je een ronde lang in elkaar wordt geslagen. Het idee dat je een tijdje de controle verliest, zou ondenkbaar zijn in elk ander actiespel. Dat is een grote tegenstelling voor een vechtspel, en soms krijgen we reacties van klanten die zeggen, “Ik vind het maar niks, want ik wordt altijd afgemaakt met een Aerial Combo!”
Ja. Maar als we dit soort acties of situaties beperken, zeggen mensen, “Zo is het geen Tekken meer!” Het is leuk voor de persoon die het pak slaag uitdeelt en niet voor de ontvanger, dus is het moeilijk om een evenwicht te vinden tussen de winnaar en de verliezer, maar we worstelen dag en nacht met die ene grote, emotionele tegenstelling.
We vinden het altijd moeilijk om tot dat evenwicht te komen. We proberen uit te vogelen hoeveel frustratie we kunnen toestaan voor de verliezer om tegelijkertijd de opwinding bij de winnaar te behouden.
Dat is echt een moeilijke vraag, en die houdt ons nog steeds bezig. Er is bijvoorbeeld een handicap-optie, maar in de praktijk gebruiken de meeste mensen die niet. Misschien omdat ze niet in termen van niveaus willen denken, of omdat ze denken, “Ik ben geen beginner”. Maar in veel gevallen kunnen ze gewoon niet winnen, en raken ze ontmoedigd.