Yoshizumi-san, de producer van de Tales-serie1 is hier vandaag namens Namco Bandai Games2. Bedankt dat je bent gekomen. 1Tales-serie: een serie van role playing games waarvan de titel begint met “Tales of”. 2Namco Bandai Games Inc.: het bedrijf is opgericht in 2006 toen Bandai Co., Ltd. fuseerde met Namco Ltd. Hoofdkantoor: Shinagawa-wijk, Tokio.
Het is me een genoegen om hier vandaag te zijn. Iedereen van het ontwikkelteam van Tales of the Abyss3 voor Nintendo 3DS heeft veel plezier. Ze zeggen dat het een voldoening geeft om voor deze hardware te ontwikkelen. 3Tales of the Abyss: een RPG die oorspronkelijk in 2005 is uitgebracht en zich onderscheidt met het unieke genre “RPG om het doel van het leven te ontdekken”. De Europese release voor Nintendo 3DS wordt eind 2011 verwacht.
Bedankt. Ik kan me voorstellen dat iedereen in het ontwikkelteam erg nieuwsgierig is en het gevoel heeft alsof ze een nieuw stuk speelgoed in handen hebben. Ik hoop dat jullie ermee blijven experimenteren. (lacht) Iets wat we altijd in gedachten houden als we nieuwe hardware maken, is dat het steeds moeilijker wordt om nieuwe, verrassende dingen te creëren met bestaande hardware. We hebben de Nintendo 3DS ontwikkeld om de ontwikkelaars het gevoel te geven dat ze geen beperkingen meer hadden.
Ja, dat werk geeft veel voldoening. We weerspiegelen de meningen die de software- en hardwareteams van Nintendo over en weer sturen, en we luisteren naar softwareontwikkelaars en nemen hun gedachten ook mee. Er iets wat ik zou willen vragen vanuit onze positie als hardwareontwikkelaar. Wat was jouw indruk toen je het Nintendo 3DS-systeem voor het eerst zag?
Ik was als eerste geïnteresseerd in de graphics. De eerste keer dat ik ernaar keek, was ik overdonderd. Mijn wens tijdens al die jaren spellen ontwikkelen voor het Nintendo DS-systeem, was eindelijk uitgekomen.
Ik hoorde dat onze licentieafdeling, die zich bezighoudt met de contacten met softwareontwikkelaars, vaak opmerkingen kreeg in de trant van dat een aantal spellen niet voor Nintendo DS gemaakt kon worden vanwege de grafische beperkingen, dus daar wilden we iets aan doen. En ik denk dat we dat hebben gedaan met het Nintendo 3DS-systeem. We hebben op basis van de wensen van de ontwikkelaars een ROM gemaakt met veel geheugenruimte, zodat ze de nodige grafische gegevens kunnen opslaan.
Dat klopt. Voor de speler is het simpelweg een zaak van wat er grafisch beter uitziet, tv-consoles of handhelds, ongeacht de details van de grafische prestaties.
Nu wil ik je graag over de Tales-serie vragen. Hoeveel jaar geleden is de serie begonnen?
Het begon in 1995, dus 16 jaar. Het begon op het Super Famicom-systeem. Namco had destijds niet veel RPG’s.